Dennis Wolf Quadira
Dennis Wolf: “Blijf positief en als het niet linksom kan, dan maar rechtsom”.

- 1. Vertel in het kort iets over jezelf, je carrière?
Mijn naam is Dennis Wolf. Ik ben woonachtig in Nuland, waar ik gelukkig ben met mijn vrouw en twee kinderen van 15 (inderdaad een tweeling, jongen en meisje). Na mijn opleiding ben ik begonnen als luchtmacht officier en heb ik gewerkt op het hoofkantoor bij de afdeling Wetenschappelijke Ondersteuning. Eén van mijn taken daar was om de administratieve processen rondom correspondentie en rapportage van de onderzoeken te automatiseren. Zodoende heb ik kennis gemaakt met de IT wereld en daarin ben ik dus na deze periode doorgegaan. Ik heb bij diverse kleine en een enkele grotere organisatie gewerkt die technische IT oplossingen leveren voor monitoring van bedrijfsprocessen, creëren van hogere beschikbaarheid van bedrijfskritische applicaties, verhoging en vereenvoudiging van ontwikkelprocessen en output management, ofwel de automatisering van de opmaak, distributie en archivering van de uitgaande documentenstromen. Mijn belangrijkste rol en kracht was en is bij al deze organisaties business development geweest, vanuit een commercieel oogpunt.
- 2. Wat is je belangrijkste doelstelling dit jaar?
Ik wil voor dit jaar onze commerciële slagkracht verhogen, zowel nationaal als internationaal met enerzijds eigen resources en anderzijds door uitbreiding van ons partner kanaal.
- 3. Wat is het belangrijkste knelpunt waarmee je op dit moment te maken hebt?
Commerciële resources (menskracht) voor marketing en sales, waardoor belangrijke marketing en sales zaken niet, of te weinig vorm gegeven kunnen worden.
- 4. Hoe komen jullie aan nieuwe klanten?
Via diverse wegen: – Partners – wij hechten veel waarde aan partners die een veel betere relatie hebben met hun klanten dan wij ooit kunnen krijgen. – Social Media – we proberen regelmatig zaken met een nieuwswaarde kenbaar te maken via LinkedIn en Twitter – Direct Marketing – we sturen regelmatig gerichte berichten uit voor bijvoorbeeld een seminar wat we in huis organiseren – Deelname aan congressen en seminars – We doen mee aan bepaalde doelgerichte congressen of seminars vanuit gebruikersgroepen – Deelname aan gebruikersgroepen – we sponsoren enkele gebruikersgroepen niet alleen commercieel, maar ook met kennis sessies
- 5. Welke strategie hanteren jullie voor klantbehoud en klantontwikkeling (meer omzet bij bestaande klanten)?
Eén van onze belangrijkste doelstellingen is om elke klant een referent te maken voor onze oplossingen. Daarvoor moet je dus zoveel mogelijk in contact zijn met je klanten op allerlei manieren. Eén van onze krachten daarbij is flexibiliteit, oftewel snel inspelen op wensen of problemen van klanten.
- 6. Welke trends zie jij in Sales?
Ik zie dat referenties steeds belangrijker worden en dat de combinatie van goede referenties met een actieve rol op Social Media succesvoller wordt dan bijvoorbeeld canvassing of adverteren.
- 7. Waar erger jij je aan?
Het gemak waarmee mensen totaal niet reageren op afgesproken vervolgberichten of telefoontjes na een eerste gesprek waaruit een duidelijke interesse naar voren is gekomen. Communicatie gebeurt vrijwel alleen nog maar via e-mail, waarbij het soms totaal onnodig kan escaleren door een andere interpretatie van de inhoud van berichten.
- 8. Waar haal jij je voldoening uit?
Enerzijds als het lukt om de naam Quadira op allerlei manieren succesvol en uitgebreid in de markt te kunnen positioneren. Anderzijds wanneer een klant na het verstrekken van en opdracht volledig tevreden is over het initiële project wat naar wens is opgeleverd.
- 9. Wat is je grootste commerciële succes?
Vanuit Business Development, tweeledig: – De Marketing Award van IBM gewonnen voor, en bij een kleinere organisatie en daarmee de bevestiging gekregen voor een goed opgebouwde naam voor die organisatie in de IBM B2B markt. – Het eigen ontwikkelde Output Management product Advanced-Forms van Quadira succesvol positioneren in o.a. de Microsoft Dynamics markt, terwijl het om een nieuw product in een nieuwe markt gaat.
- 10. Van welke sales tip heb jij het meeste profijt gehad?
Vanuit het SPIN Selling en Solution Selling principe zoveel mogelijk informatie verzamelen van een klant en zoveel mogelijk luisteren.