Hans Vernooij Eisenkolb B.V.
Hans Vernooij: “Sales is a sience, not an art.”

- 1. Vertel in het kort iets over jezelf, je carrière?
In 2003 heb ik mijn bachelor werktuigbouwkunde, met een commerciële specialisatie, behaald. De exacte vakken (Beta) is altijd mijn sterkste kant geweest. Dit matchte niet altijd bij mijn persoonlijkheid en daarom was het voor mij een logische keuze om de combinatie verkoop en techniek op te zoeken. Ik ben in 2003 bij Eisenkolb begonnen als verkoop coördinator (een functie die is ontstaan uit mijn stage opdracht). Binnen Eisenkolb heb ik me verder kunnen ontwikkelen en ben ik doorgegroeid naar export manager en daarna sales manager. Al sinds jonge leeftijd is de entrepreneur in mij actief. In 2014 heeft dit er toe geleid dat ik mede-eigenaar ben geworden van Eisenkolb en daarmee de belangrijkste (en mooiste) stap in mijn carrière gemaakt.
- 2. Wat is je belangrijkste doelstelling dit jaar?
Uiteraard is de belangrijkste doelstelling van dit jaar het realiseren van continuïteit, iets wat voor elk bedrijf geldt lijkt me.
Meer sprekend zijn de subdoelstelling die tot dit einddoel moeten leiden:
• 10% omzet groei voor 2016
• Vernieuwen van de identiteit van de 2 verschillende business units
- 3. Wat is momenteel voor jou het belangrijkste knelpunt?
Onze internationale groei (dit is overigens ook ons succes). We zijn actief in een niche markt en dat betekent dat geografische spreiding belangrijk voor ons is. We hebben klanten in Hawaii en Auckland, en alles wat daar tussen zit. Het leveren van kwalitatief hoogwaardige service (iets waar wij voor staan) is een grote uitdaging als je in zo veel verschillende tijdzones actief bent. Wij werken momenteel heel hard aan een goed trainingsprogramma voor lokale servicemonteurs en een optimalisatie van onze helpdesk.
- 4. Hoe komen jullie aan nieuwe klanten?
Onze klanten komen binnen via 3 kanalen:
• Beurzen
• Website
• Onze dealers
- 5. Welke strategie hanteren jullie voor klantbehoud en klantontwikkeling (meer omzet bij bestaande klanten)?
De basis wordt gelegd in het commerciële traject. Wij, en onze dealers, bezoeken onze klanten met regelmaat en bouwen hiermee een goede klant relatie op. We adviseren de juiste machines om zodoende voor de klant een optimaal rendement uit zijn investering te halen. Maar het is vooral de turnkey oplossing in combinatie met een sterke betrokkenheid in aftersales die bij ons voor het klantbehoud zorgt. Wij verkopen niet maar we bouwen partnerships op.
Als bedrijf zijn we erg gericht op ontwikkeling, constant op zoek om het productieproces van onze klant te verbeteren. Het uitbrengen van verbeterde of nieuwe machines, waarmee meer besparing of toegevoegde waarde kan worden gerealiseerd zorgt voor de klantontwikkeling.
- 6. Welke trends zie jij in Sales?
Sales wordt digitaal. Ik bedoel hiermee dat sociale netwerken, online presence, nieuwsbrief, en ook digitale communicatie een steeds belangrijkere rol hebben.
- 7. Waar erger jij je aan?
De mate waarmee ongevraagde informatie wordt verspreid (spam en advertising).
- 8. Waar haal jij je voldoening uit?
Het zou vreemd zijn als ik zou zeggen dat ik mijn voldoening niet haal uit het afronden van verkooptrajecten. Maar ik haal zeker zo veel voldoening uit het enthousiasme van onze export managers als ze hun doelen realiseren.
Omdat er nog steeds een behoorlijke technische basis in me schuilt haal ik ook veel voldoening uit de ontwikkeling en introductie van nieuwe machines.
- 9. Wat is je grootste commerciële succes?
2015, een heel mooi jaar waarin alles op zijn plek is gekomen.
- 10. Van welke salestip heb je het meeste profijt?
Luisteren is belangrijker dan praten.