John Schoonaard Zuidgeest
John Schoonaard: “De markt is buiten en niet achter je bureau!”

- 1. Vertel in het kort iets over jezelf, je carrière?
Ik ben bijna 43 jaar, heb een prachtvrouw en 2 kanjers van zoons. Ik ben voorzien van een druk maar ontzettend leuk sociaal leven. Lid van de medezeggenschapsraad op school, lid van het bestuur van de tennisvereniging, tennissen, de nodige activiteiten op de voetbalvereniging, omgaan met leuke en gezellige vrienden en daarnaast eigenaar van een cateringbedrijf.
Mijn carrière kent een aantal vreemde wendingen. Van origine ben ik bloemist! Verder heb ik veel ervaring in de horeca, als marktkoopman en als salesmanager. De rode draad in mijn carrière is creativiteit! Als bloemist, als kok, als restaurantmanager, op de markt of wat dan ook.. alles wat ik doe komt voort vanuit de drang om op een creatieve manier bezig te zijn en mensen (klanten) te helpen.
Na 11 jaar bij een grote organisatie in de personeelsbemiddeling gewerkt te hebben ben ik nu werkzaam als salesmanager bij Zuidgeest. Een leuke en klantgerichte organisatie met 9 kantoren in Nederland. Hun corebusiness is het bemiddelen van technische vakkrachten. Het is onder andere mijn taak om nieuwe markten en klanten aan te boren en onze dienstverlening daarop aan te passen.
- 2. Wat is je belangrijkste doelstelling dit jaar?
Het behouden van ons huidige marktaandeel, aanleggen van nieuwe contacten en margebehoud.
- 3. Wat is het belangrijkste knelpunt waarmee je op dit moment te maken hebt?
De beeldvorming in de markt. Zuidgeest heeft een goede naam in de technische branche. Wij staan bekend om het leveren van “de handjes” in een aantal beroepsgroepen. Dat is goed, dat is onze core-business. Dat Zuidgeest datzelfde kan in bijvoorbeeld de logistieke branche is niet voldoende bekend. De beeldvorming die men van ons heeft werkt dus niet mee. Ook wij kunnen een goede partner zijn voor MBO+ en HBO profielen. Wij moeten dus een manier verzinnen om de beeldvorming te veranderen zodat wij gezien worden als totaalpartner.
- 4. Hoe komen jullie aan nieuwe klanten?
De klanten die wij hebben bedienen wij al jaren! Door de goede naam, mond-tot-mond reclame en wat commerciële inspanningen komen er nieuwe klanten.
- 5. Welke strategie hanteren jullie voor klantbehoud en klantontwikkeling (meer omzet bij bestaande klanten)?
Dat is nu nog onderbelicht. We moeten de stap maken naar partner! Dat betekent dat we meer bij die klant moeten zitten, continuïteit in service, constant dat stapje extra, meedenken en binnen die organisatie op een hoger niveau op zoek gaan naar sponsoren. Klanttevredenheid is niet voldoende, maak een fan van je klant!
- 6. Welke trends zie jij in Sales?
Wat ik zie, in mijn branche, is dat iedereen een beetje ingezakt is. Als je je alleen maar houdt aan de afspraken die je hebt gemaakt steek je al met kop en schouders boven de rest uit. Er wordt teveel geconcurreerd op prijs, schei toch uit. Waar is de creativiteit? Waar is het verkopen op basis van toegevoegde waarde?
- 7. Waar erger jij je aan?
Mensen die zich niet aan de afspraken houden en mensen die dingen doen omdat ze het al 20 jaar zo doen.
- 8. Waar haal jij je voldoening uit?
De klant of collega die belt en zegt: “ bedankt, je hebt mij goed geholpen” en uiteraard het creatief bezig zijn. Hoe kan ik het anders doen dan anderen? De weg ergens naartoe is net zo belangrijk als het punt waar je moet zijn. Laat die weg dan maar een leuke weg zijn..
- 9. Wat is je grootste commerciële succes?
Dat zijn de klanten die mij telkens inschakelen omdat ze hulp nodig hebben. Sommige al 11 jaar! Ongeacht bij welke organisatie ik werk! Dat betekent dat je een relatie hebt, dat ze je vertrouwen en het je gunnen.
- 10. Van welke sales tip heb jij het meeste profijt gehad?
Blijf jezelf, ga geen lulverhalen ophangen. Doe wat je zegt en zeg wat je doet!