Salestopics: Uw verkoopresultaten verbeteren?
Menu
  • Home
  • Over SalesTopics
  • Contact
Inloggen SalesTopics Academy
Bel 040 - 2240375 of stuur een email naar info@salestopics.nl

Marc van Doorn OCI Nitrogen

Marc van Doorn: “Care for Growth.”

Marc van Doorn
Marc van Doorn
Directeur Marketing & Sales
OCI Nitrogen
www.ocinitrogen.com
  • 1. Vertel in het kort iets over jezelf, je carrière?

Zelf ben ik technisch opgeleid als chemisch technoloog aan de TU Eindhoven. Na mijn studie ben ik via een aantal verschillende banen op het grensvlak van techniek en marketing bij DSM in 2002 bij DSM Agro begonnen in een puur commerciële functie en in 2010 meegegaan in de verkoop van DSM Agro naar OCI. Binnen OCI ben ik verantwoordelijk voor de Marketing en Sales van de minerale meststoffen wereldwijd. Door onze ruime ervaring, Hollandse nuchterheid in combinatie met de slagkracht van OCI als concern, zijn we een van de snelst groeiende bedrijven in de sector.

  • 2. Wat is je belangrijkste doelstelling dit jaar?

Duurzaam groeien, ter ondersteuning voor onze groeiende productiecapaciteit maar ook met vernieuwende producten. Om deze groei te verwezenlijken moet ook de M&S organisatie meegroeien. Deze groei is zowel in aantal mensen als via investeringen in de kwaliteit van de medewerkers. In drie jaar tijd is de afdeling met 25% uitgebreid, maar wordt er 150% meer minerale meststof door deze organisatie verkocht.

  • 3. Wat is het belangrijkste knelpunt waarmee je op dit moment te maken hebt?

Een groot deel van de productie van het concern vindt plaats in Egypte. De recente politieke instabiliteit heeft veel hectiek opgeleverd in grondstofbeschikbaarheid en afzetzekerheid. Voor deze producten hebben we de groeistrategie moeten bijstellen, omdat voor ons betrouwbaarheid belangrijker is dan groei.

  • 4. Hoe komen jullie aan nieuwe klanten?

Ons product is duidelijk herkenbaar voor de eindgebruiker; de boer. Dit bereiken we door een oranje gekleurde korrel aan onze meststoffen toe te voegen. Onze klanten zijn echter groothandelaren en coöperaties, die bij voorkeur niet gebonden willen zijn aan een leverancier voor een ‘standaard’ product. Onze kwaliteit is welbekend en wordt verder ondersteund via een website over bemesting voor agrariërs ( www.nutrinorm.nl ) en door on-line advertentiecampagnes en apps. Overtuigt van onze zichtbare kwaliteit en door zijn positieve ervaring met het product vraagt de boer aan zijn leverancier om de meststoffen geleverd te krijgen met deze herkenbare oranje korrel. De tussenhandel kan dit product alleen bij ons bestellen. Via deze pull strategie kopen alle groothandelaren en coöperaties een groot deel van hun meststoffenbehoefte bij ons in, zo hoeven ze geen nee te verkopen aan hun klanten, die anders naar hun concurrent gaan als ze onze kwaliteit niet kunnen leveren.

  • 5. Welke strategie hanteren jullie voor klantbehoud en klantontwikkeling (meer omzet bij bestaande klanten)?

Naast de eerder genoemde branding strategie (gekleurde korrel), kunnen we via het leveren van unieke meststoffen de verkoop van wat meer standaard producten combineren. Omdat we een volledig pakket kunnen aanbieden, betrouwbare kwaliteit leveren en onze logistiek toonaangevend is, willen klanten over het algemeen meer product van ons dan we kunnen of willen leveren. Onze strategie is er dan ook op gericht om een brede basis van grote klanten te hebben. Wij zijn niet afhankelijk van enkele dominante klanten en zoeken evenwicht in het klantenbestand. Voor de klanten geldt vaak hetzelfde, zij willen ook meerdere leveranciers. OCI heeft echter een zeer sterke positie bij de klanten die logistiek het goedkoopst te beleveren zijn vanaf onze fabriek in Geleen. Zo proberen we samen met de klanten hun en ons resultaat te verbeteren.

  • 6. Welke trends zie jij in Sales?

Verdere professionalisering van de inkoop zorgt ervoor dat we ook aan de verkoopkant versterking nodig hebben. Niet alleen bij de verkopers, maar ook bij de medewerkers die iets minder vaak klantcontact hebben. Indien je als bedrijf een verkooptaal spreekt, versterk je je boodschap enorm. Verder is er door de moderne communicatiemiddelen een grote beschikbaarheid aan informatie bij de klant over de wereldmarkt. In je contacten met de klant is de voorbereiding op een gesprek derhalve steeds belangrijker. Ook hier geldt: indien jouw boodschap zijn perceptie van de markt versterkt zal hij eerder genegen zijn tot aankoop. Tevens is er in een commoditymarkt -wat onze meststoffenmarkt is- sprake van diverser en complexer salesaanbod. Waar je vroeger in de publicaties kon lezen wat het aanbod van de concurrent was, zal nu door een juiste analyse in het salesgesprek vastgesteld moeten worden hoe wij onze aanbieding precies moeten vormgeven om de orders binnen te slepen.

  • 7. Waar erger jij je aan?

Onbetrouwbaarheid; je moet doen wat je zegt en zeggen wat je doet.

  • 8. Waar haal jij je voldoening uit?

Als een vooraf geplande strategische beweging het effect heeft waarvoor je het hebt gedaan, dat geeft een kick. Indien je mensen ziet groeien in hun baan en je hen daarin kunt helpen.

  • 9. Wat is je grootste commerciële succes?

In 2002 ging het toenmalige DSM Agro het experiment aan een techneut de verantwoordelijkheid te geven over een business met een omzet van 10 miljoen euro. In 10 jaar is deze omzetverantwoordelijkheid ieder jaar gegroeid naar inmiddels het 100-voudige hiervan. En dit binnen een bedrijf dat al meer dan 80 jaar actief is in deze markt.

  • 10. Van welke sales tip heb jij het meeste profijt gehad?

Je voert van een gebalanceerd salesgesprek wanneer jijzelf 20% van de tijd aan het woord bent.

Deel deze pagina:

Contact

Wij komen graag met u in contact

Telefoonnummer 040-2240375
Adres Iras 3 5591 SE Heeze
Kantoor uren 09:00 – 18:00
Email info@salestopics.nl

Sales Training

Sales training Nederland

Sales Training

Ontwikkel uw commercieel talent met
maar één doel: Succes als Resultaat!

Sales Coaching

Sales coaching

Sales Coaching

Effectieve individuele begeleiding voor persoonlijke groei met direct resultaat

Sales Consultancy

Sales consultancy Nederland

Sales Consultancy

Maatoplossingen voor de winnende verkoopstrategie met winstmaximalisatie
  • GRATIS OFFERTE SCAN

    Wilt u meer omzet uit uw offertes halen? Doe de test en check hoe u scoort op de 10 succes factoren voor het schrijven van winnende offertes. Succes verzekerd!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

SalesTopics in twee minuten

Gemiddelde waardering van onze deelnemers:

8,7
     
Van Happen Containers
Van Happen Containers
Hydro Extrusion
Hydro Extrusion
Royal IHC
Royal IHC
Holland Air Pumps
Holland Air Pumps
Friton Group
Friton Group
Kimmenade Nederland
Kimmenade Nederland
Omnicol Nederland
Omnicol Nederland
Parker Hannifin
Parker Hannifin
Resenex Benelux
Resenex Benelux
Rodac International
Rodac International
Roos Groep
Roos Groep
Syndus Group
Syndus Group
BR Containers
BR Containers
DSM Assurantiën
DSM Assurantiën
Louwman Groep
Louwman Groep
Rotodyne Asslelbergs
Rotodyne Asslelbergs
Snappet Nederland
Snappet Nederland
Watson-Marlow
Watson-Marlow
TSG Nederland
TSG Nederland
Euromate
Euromate
Dulimex
Dulimex
Dimensional Insight
Dimensional Insight
Biomedic
Biomedic
Batavia Groep
Batavia Groep
Haller Benelux
Haller Benelux

Waarom SalesTopics?

  • Praktijk- en resultaatgericht.
  • Creatief en innoverend.
  • Unieke maatoplossingen.
  • Vernieuwende programma's.
  • Ontwikkelt Sales talent.
  • Aantoonbare resultaten.
  • Ervaren trainers met passie.

sales-opleider-2016-award

Onze ambassadeurs

We laten graag onze klanten aan het woord!

Verkopen is een vak dat je door veel oefenen en feedback verder kunt verbeteren. SalesTopics weet met enthousiasme en prikkelende cases mijn verkoopteam naar een hoger niveau te trekken, waardoor we de investering in de training vele malen hebben terugverdiend!

Marc van Doorn - Marketing & Sales Director
OCI Nitrogen

Eindeffect van de SalesTopics training is dat de cursisten met bijna hands-on ervaring de training uitkomen en praktische handvaten hebben gekregen om het sales-pad gedegen en met veel hogere kans op succes te bewandelen. Het gaat uiteindelijk om de succes-rate!

Wouter Kruijt - Executive Director
Royal IHC

Om de voorsprong t.o.v. onze collega bedrijven te behouden en uit te breiden is training onontbeerlijk. SalesTopics heeft de “toolbox” van de commerciële afdeling aangevuld met technieken om het sales rendement te verbeteren. Zij zijn hier meer dan in geslaagd!

Mark van Happen - Directeur
M. van Happen Transport BV

SalesTopics heeft ons weer eens met de neus op de feiten gedrukt. Rob Snoeijen windt er geen doekjes om. Waar deden we het ook al weer voor? Een direct toepasbare training met de inzichten voor de juiste inzet van sales/inkoop strategieën.

Jeroen Boekema - Managing Director
VDL Konings

Rob Snoeijen van SalesTopics is een charismatische trainer die perfect in staat is ‘de sneltrein’ stil te zetten. Met een verbijsterend eenvoudig aanpak laat hij je bewust worden van die zaken die er toe doen in het verkoopgesprek voor meer succes.

Gerrit Klaassen - Commercieel Directeur
Holland Air Pumps

SalesTopics traint onze hoogtechnologische organisatie. Een belangrijk item is het vertalen van onze mogelijkheden naar een breed publiek. SalesTopics slaagt hierin door onze “salestechneuten” te voorzien van primair handelbare en praktische tools.

Kees Kortsmit - International Sales Engineer
Hydrauvision

SalesTopics weet in de huid van de klant te kruipen en kan zo de salesmanager confronteren met reële tegenspraak. Trainer Rob Snoejien weet ook de rollen om te draaien en geeft dan praktische handvatten, waarmee de salesmanager dezelfde dag nog mee op stap kan.

Ruud van Swieten - Commercieel Directeur
CSU

Wat me met name opviel aan de SalesTopics Training was vooral de grondige voorbereiding. Er is op voorhand veel met elkaar geschakeld om een trainingsdag te creëeren die op alle wensen aansloot. We hebben veel toepasbare handvatten ontvangen.

Casper Baan - Sales Manager
Sligro

Middels de pragmatische aanpak van SalesTopics worden je blinde vlekken en automatisme behoorlijk inzichtelijk gemaakt. Het voordeel om een dergelijke training te volgen is dat het je weer scherper maakt, een heldere focus geeft en je nog meer tools geeft.

Jan Kwanten - Safety & Sales Consultant
Eurosafe Solutions

Ik ben ervan overtuigd dat door de SalesTopics Sales Training wij als verkoop van Hydro ons gaan onderscheiden in de markt door winnaars te zijn, die een plan hebben en dit verwezenlijken door de aangereikte structuur, techniek en methodiek te gebruiken!

John Delamboy - Sales & Marketing Director
Hydro Benelux
CSU
Manpower
VDL
IHC
DSM logo
optimum-group
hydro
Eurosafe logo
hago
louwman
hurkmans-groep
euromate
omnicol
attero
stevacon-bouw-1
dulimex logo
roosgroep
sligro
watson-marlow
aed solutions
ENI
Syndus Group
van Happen Containers
OCI Nitrogen
Hydrauvision
Gispen
UniCarriers
Albert Heijn
parker
TNO
timac-agro
Gerlach
OBO bettermann
Kimmenade
Fritom
TMS
rodac
Holland Air Pumps
dimensional-insight
Hollandplant
salestopics-logo

SalesTopics
Training & Consultancy B.V.
Dirk Heziuslaan 5
5591 AA Heeze

040-2240375

info@salestopics.nl

IBAN : NL69 INGB 0008 0962 41
BTW nr. : NL.8589.04.949.B01

KvK Eindhoven : 71922733
Algemene Voorwaarden
Privacyverklaring

Lid van de Beukenrode Groep

Links

  • Sales Training
  • Sales Coaching
  • Sales Consultancy
  • SalesTopics Academy
  • Sales boeken
  • Sales Inspiratie
  • Sales Blog
  • Sales Sprekers
  • Sales Toppers
  • Sales Online Training
  • Sales Online Coaching
  • SalesToffer – App
  • SalesFeed
  • Sales – Offery
  • Sales Online

Laatste Tweets

Inspiratie mail

Meld je aan voor de SalesTopics
Inspiratie mail, vol met artikelen
en sales inspiratie met veel
praktische, direct toepasbare tips:
Inloggen SalesTopics Academy

Social Media

Snelmenu

  • Home
  • Over SalesTopics
  • Contact
Copyright © 2016 SalesTopics. Website door Your Productions.