Salestopics: Uw verkoopresultaten verbeteren?
Menu
  • Home
  • Over SalesTopics
  • Contact
Inloggen SalesTopics Academy
Bel 040 - 2240375 of stuur een email naar info@salestopics.nl

Marc van Hemert Izico

Marc van Hemert: “Alleen ga je sneller, samen kom je verder.”

Marc van Hemert
Sales Director
Izico
www.izicosnacks.com
  • 1. Vertel in het kort iets over jezelf, je carrière?

Het is geen toeval dat ik in de food werkzaam ben. Mijn vader komt uit een echt kruideniersgezin, zijn ouders hadden een kruidenierswinkel waar mijn vader vanaf jongs af aan in werkte, oa door in zijn jeugdjaren met een bakfiets spullen te bezorgen bij klanten. Uiteindelijk zijn ze gestopt met de zaak en na zijn dienstplichtperiode is mijn vader werkzaam geweest bij Sligro en meer dan 30 jaar bij Unilever. Ook mijn moeder heeft jarenlang in de detailhandel gewerkt. Ik had al op jonge leeftijd een voorgevoel dat ik de food zou gaan werken, mijn bijbaantjes zijn ook altijd in de food geweest, vaak met een commercieel tintje. Na mijn studie Bedrijfswetenschappen in Nijmegen ben ik begonnen bij Kon. Peijnenburg B.V. als verkoopadviseur. Bij Peijnenburg ben ik totaal 9 jaar werkzaam geweest in diverse sales en marketing functies, daarnaast heb ik ervaring opgedaan bij Campina en Mars. Sinds januari 2015 dit jaar ben ik werkzaam bij Izico als Sales Director. Izico is een producent van snacks en actief in Noord-West Europa.

P.s. Bij de start van mijn carrière heb ik altijd geroepen dat ik marketeer wilde zijn tot mijn commercieel directeur bij Peijnenburg tegen me zei dat ik een salesman in hart en nieren was. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een weddenschap van een half jaar, waarbij ik 50% van de tijd aan klanten mocht besteden en 50% aan marketing…, ik heb de weddenschap verloren, sales heeft gewonnen.

  • 2. Wat is je belangrijkste doelstelling dit jaar?

2015 was een dynamisch jaar. Vanzelfsprekend hadden we onze commerciële doelstellingen op gebied van omzet, volume en marge. Maar daarnaast hebben we intern een veranderingsproces door gemaakt, met het herijken van de strategie, diverse interne wisselingen en het implementeren van een andere way of working. Het credo wat hier het beste bij aansluit is “ we are building a plain while flying”.Ondanks dat we wisten dat we intern de nodige zaken moesten veranderen en aanpassen moesten we ook performen en resultaat leveren.

  • 3. Wat is momenteel voor jou het belangrijkste knelpunt?

Izico is de afgelopen jaren een bedrijf in beweging geweest, Izico is 3 jaar geleden voortgekomen uit een fusie tussen Beckers & Favory Snacks binnen de Wessanen Holding en is in 2014 van eigenaar veranderd. Dit is gepaard gegaan met vele personeelswisselingen en wijzigingen in de strategie waardoor er intern en extern niet altijd de nodige stabiliteit is geweest. In 2015 hebben we derhalve ook veel aandacht besteed aan het neerzetten van de strategie en organisatie voor de komende jaren, hiervoor hebben we ook met vele klanten over gesproken. In het verleden opereerden met meer solistisch waarbij we veelal uitgingen van eigen (merk) kracht. Nu proberen meer en meer de dialoog met de klant aan te gaan: “alleen ga je sneller, samen kom je verder”!

  • 4. Hoe komen jullie aan nieuwe klanten?

Onze business komt met name voort uit bestaande klanten. Hierbij is het zaak om de bestaande business te verduurzamen en kansen te creëren om de business verder uit te bouwen. Een nieuwe klant rekruteren is immers duurder dan het verder servicen van een bestaande klant. We willen graag continue met onze klanten in gesprek zijn om de behoefte van de klant te kennen, trends in de markt te bespreken etc.
Tot op heden zijn we met name actief geweest in de Benelux, vanuit onze strategie willen we ons meer profileren als een Noord-west Europese speler. Dit betekent ook dat we nieuwe markten en klanten verkennen, dit onder andere door zelf goede marktanalyses te maken, internationale beurzen te bezoeken. Onlangs hebben we de overname van het Deense Daloon aangekondigd om deze strategie verder vorm te geven. Deze overname biedt voor IZICO kansen om via de bestaande netwerken van Daloon met productinnovaties de buitenlandse markt verder te betreden en vice versa.

  • 5. Welke strategie hanteren jullie voor klantbehoud en klantontwikkeling (meer omzet bij bestaande klanten)?

Zoals gezegd willen we nadrukkelijker de dialoog aangaan met klanten, zowel aan de voorzijde van de samenwerking om zodoende meer klanttevredenheid te genereren maar ook door samen te kijken naar ketenoptimalisatie. Denk aan samenwerking op gebied van productontwikkeling. We hebben dit jaar een tweetal producten kunnen ontwikkelen waar klanten in de afgelopen jaren ons meermaals voor benaderd hebben, toen was het antwoord nee…nu was het antwoord dat we ervoor gaan zorgen.
Binnen onze markt is er veel aandacht voor health, met name de aanwezigheid van zouten, vetten e-nummers e.d. We kijken continue met de klant naar mogelijkheden om hierin verbeterslagen te maken conform de wensen van klant en consument zonder dat dit ten koste gaan van de (gepercipieerde) kwaliteit. Dit geldt zowel voor onze merkproposities als de diverse huismerk proposities die we voor klanten produceren. Via onafhankelijke consumententesten testen we dit. Daarnaast hechten we veel waarde aan een high speed 2 market, we hebben dit jaar een aantal mooie productinnovaties kunnen realiseren middels een ‘pressurecooker’ aanpak.

  • 6. Welke trends zie jij in Sales?

Ik zie dat er meer en meer behoefte is aan een echte samenwerking waarbij er wederzijds vertrouwen is in plaats van een transactionele relatie. Desalniettemin hangt ook er ook veel spanning in de markten waarin we actief zijn door nieuwe toetreders of vernieuwende business modellen.

Markten zijn steeds transparanter en de kennis van de klant is hoog. Verkopers moeten (weer) echt beschikken over intrinsieke productkennis in de dialoog met klanten, met enkel relationele en commerciële competenties red je niet. Dit betekent dat je ook betrokken moet zijn bij je bedrijf, je producten en je klanten, anders ben je niet geloofwaardig

  • 7. Waar erger jij je aan?

Gebrek aan ownership en geloof. Als salespersoon ben je verantwoordelijk voor je klanten en je omzet. Je kunt je niet verschuilen achter niet opgeleverde zaken van marketing, inkoop e.d. Als je het nodig hebt voor je omzet dan zorg er maar voor dat je de organisatie goed mobiliseert. Daarnaast evolueren zaken, leg je niet neer bij beslissingen uit verleden.

  • 8. Waar haal jij je voldoening uit?

Het doel en de weg ernaar toe. Als salespersoon kick ook ik op het resultaat, maar ik kan ook echt genieten van we weg ernaar toe. Ik heb zelf nog ontzettend veel drive en opportunisme in me, er is niets leuker dan om met klanten in gesprek te gaan. Vanuit mijn rol is het ook fantastisch om te zien hoe mensen en teams zich ontwikkelen.

  • 9. Wat is je grootste commerciële succes?

In ieder resultaat zit een succes waarvan je kunt genieten, maar anderzijds blijf ik hongerig naar nieuwe resultaten. Iemand heeft ooit tegen me gezegd dat ik Sergei Bubka gedrag vertoonde (Sergei Bubka verbeterde 35 maal zijn eigen wereldrecord), Ik heb ook altijd uitgedragen dat je zo succesvol bent als je laatste deal.
Ik hoop de komende jaren bij Izico weer mooi successen te kunnen boeken.

  • 10. Van welke salestip heb je het meeste profijt?
    Een wederzijds voordeel is een duurzaam voordeel.
Deel deze pagina:

Contact

Wij komen graag met u in contact

Telefoonnummer 040-2240375
Adres Iras 3 5591 SE Heeze
Kantoor uren 09:00 – 18:00
Email info@salestopics.nl

Sales Training

Sales training Nederland

Sales Training

Ontwikkel uw commercieel talent met
maar één doel: Succes als Resultaat!

Sales Coaching

Sales coaching

Sales Coaching

Effectieve individuele begeleiding voor persoonlijke groei met direct resultaat

Sales Consultancy

Sales consultancy Nederland

Sales Consultancy

Maatoplossingen voor de winnende verkoopstrategie met winstmaximalisatie
  • GRATIS OFFERTE SCAN

    Wilt u meer omzet uit uw offertes halen? Doe de test en check hoe u scoort op de 10 succes factoren voor het schrijven van winnende offertes. Succes verzekerd!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

SalesTopics in twee minuten

Gemiddelde waardering van onze deelnemers:

8,7
     
Van Happen Containers
Van Happen Containers
Hydro Extrusion
Hydro Extrusion
Royal IHC
Royal IHC
Holland Air Pumps
Holland Air Pumps
Friton Group
Friton Group
Kimmenade Nederland
Kimmenade Nederland
Omnicol Nederland
Omnicol Nederland
Parker Hannifin
Parker Hannifin
Resenex Benelux
Resenex Benelux
Rodac International
Rodac International
Roos Groep
Roos Groep
Syndus Group
Syndus Group
BR Containers
BR Containers
DSM Assurantiën
DSM Assurantiën
Louwman Groep
Louwman Groep
Rotodyne Asslelbergs
Rotodyne Asslelbergs
Snappet Nederland
Snappet Nederland
Watson-Marlow
Watson-Marlow
TSG Nederland
TSG Nederland
Euromate
Euromate
Dulimex
Dulimex
Dimensional Insight
Dimensional Insight
Biomedic
Biomedic
Batavia Groep
Batavia Groep
Haller Benelux
Haller Benelux

Waarom SalesTopics?

  • Praktijk- en resultaatgericht.
  • Creatief en innoverend.
  • Unieke maatoplossingen.
  • Vernieuwende programma's.
  • Ontwikkelt Sales talent.
  • Aantoonbare resultaten.
  • Ervaren trainers met passie.

sales-opleider-2016-award

Onze ambassadeurs

We laten graag onze klanten aan het woord!

Verkopen is een vak dat je door veel oefenen en feedback verder kunt verbeteren. SalesTopics weet met enthousiasme en prikkelende cases mijn verkoopteam naar een hoger niveau te trekken, waardoor we de investering in de training vele malen hebben terugverdiend!

Marc van Doorn - Marketing & Sales Director
OCI Nitrogen

Eindeffect van de SalesTopics training is dat de cursisten met bijna hands-on ervaring de training uitkomen en praktische handvaten hebben gekregen om het sales-pad gedegen en met veel hogere kans op succes te bewandelen. Het gaat uiteindelijk om de succes-rate!

Wouter Kruijt - Executive Director
Royal IHC

Om de voorsprong t.o.v. onze collega bedrijven te behouden en uit te breiden is training onontbeerlijk. SalesTopics heeft de “toolbox” van de commerciële afdeling aangevuld met technieken om het sales rendement te verbeteren. Zij zijn hier meer dan in geslaagd!

Mark van Happen - Directeur
M. van Happen Transport BV

SalesTopics heeft ons weer eens met de neus op de feiten gedrukt. Rob Snoeijen windt er geen doekjes om. Waar deden we het ook al weer voor? Een direct toepasbare training met de inzichten voor de juiste inzet van sales/inkoop strategieën.

Jeroen Boekema - Managing Director
VDL Konings

Rob Snoeijen van SalesTopics is een charismatische trainer die perfect in staat is ‘de sneltrein’ stil te zetten.  Met een verbijsterend eenvoudig aanpak laat hij je bewust worden van die zaken die er toe doen in het verkoopgesprek voor meer succes.

Gerrit Klaassen - Commercieel Directeur
Holland Air Pumps

SalesTopics traint onze hoogtechnologische organisatie. Een belangrijk item is het vertalen van onze mogelijkheden naar een breed publiek. SalesTopics slaagt hierin door onze “salestechneuten” te voorzien van primair handelbare en praktische tools.

Kees Kortsmit - International Sales Engineer
Hydrauvision

SalesTopics weet in de huid van de klant te kruipen en kan zo de salesmanager confronteren met reële tegenspraak. Trainer Rob Snoejien weet ook de rollen om te draaien en geeft dan praktische handvatten, waarmee de salesmanager dezelfde dag nog mee op stap kan.

Ruud van Swieten - Commercieel Directeur
CSU

Wat me met name opviel aan de SalesTopics Training was vooral de grondige voorbereiding. Er is op voorhand veel met elkaar geschakeld om een trainingsdag te creëeren die op alle wensen aansloot. We hebben veel toepasbare handvatten ontvangen.

Casper Baan - Sales Manager
Sligro

Middels de pragmatische aanpak van SalesTopics worden je blinde vlekken en automatisme behoorlijk inzichtelijk gemaakt. Het voordeel om een dergelijke training te volgen is dat het je weer scherper maakt, een heldere focus geeft en je nog meer tools geeft.

Jan Kwanten - Safety & Sales Consultant
Eurosafe Solutions

Ik ben ervan overtuigd dat door de SalesTopics Sales Training wij als verkoop van Hydro ons gaan onderscheiden in de markt door winnaars te zijn, die een plan hebben en dit verwezenlijken door de aangereikte structuur, techniek en methodiek te gebruiken!

John Delamboy - Sales & Marketing Director
Hydro Benelux
CSU
Manpower
VDL
IHC
DSM logo
hydro
optimum-group
Eurosafe logo
hago
louwman
hurkmans-groep
euromate
omnicol
attero
stevacon-bouw-1
dulimex logo
roosgroep
sligro
watson-marlow
aed solutions
ENI
Syndus Group
van Happen Containers
OCI Nitrogen
Hydrauvision
Gispen
UniCarriers
Albert Heijn
parker
TNO
timac-agro
Gerlach
OBO bettermann
Kimmenade
Fritom
biochek
TMS
rodac
Holland Air Pumps
dimensional-insight
Hollandplant
salestopics-logo

  SalesTopics
Training & Consultancy B.V.
Dirk Heziuslaan 5
5591 AA Heeze

  040-2240375

  info@salestopics.nl

IBAN : NL69 INGB 0008 0962 41
BTW nr. : NL.8589.04.949.B01

KvK Eindhoven : 71922733
Algemene Voorwaarden
Privacyverklaring

Lid van de Beukenrode Groep

Links

  • Sales Training
  • Sales Coaching
  • Sales Consultancy
  • SalesTopics Academy
  • Sales boeken
  • Sales Inspiratie
  • Sales Blog
  • Sales Sprekers
  • Sales Toppers
  • Sales Online Training
  • Sales Online Coaching
  • SalesToffer – App
  • SalesFeed
  • Sales – Offery
  • Sales Online

Laatste Tweets

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de SalesTopics
Nieuwsbrief, vol met artikelen
en sales inspiratie met veel
praktische, direct toepasbare tips:
Inloggen SalesTopics Academy

Social Media

Snelmenu

  • Home
  • Over SalesTopics
  • Contact
Copyright © 2016 SalesTopics. Website door Your Productions.