Patrick Coopmans Groupon
Patrick Coopmans: “Doe de juiste dingen en doe deze juist, dan ben je overal succesvol!”

- 1. Vertel in het kort iets over jezelf, je carrière?
Over mijzelf; mijn vrouw Marleen is mijn beste maatje, mijn zoontje van anderhalf Youp mijn grootste vriend en heel snel daarna komt PAX onze Golden Retriever. Hobby’s zijn het bezoeken van buitenlandse voetbalwedstrijden en om de week trouw de Goffert in Nijmegen. Maar de meeste tijd gaat al jaren met veel plezier naar mijn werk. In 1997 ben ik gestart bij de Landmacht en in 2003 de onderofficiersopleiding afgerond. Begonnen bij de Tanks, maar al snel richting de verkenning en de infanterie. Geweldige tijd en in de twaalf jaar die volgden tweemaal op uitzending geweest naar voormalig Joegoslavië (1999 en 2003) en in 2007 naar Dehawod/Uruzgan/Afghanistan geweest. Deze periode, met name Afghanistan, heeft mij met de ups en downs gevormd tot de persoon, leider en manager die ik nu ben. Met de opgedane leidinggevende ervaring heb ik in 2008 de stap naar het bedrijfsleven gemaakt.
Mijn eerste “burgerbaan” was bij De Telefoongids als Field Sales Representative. Binnen een paar maanden werd dat Teamleider, weer een paar maanden later Salesmanager en het laatste jaar van de in totaal vier Regio Manager Zuid Nederland. Geweldige tijd, leuke interessante mensen leren kennen en erg veel geleerd. Leiderschap en managen bij Defensie is voor mij een goede basis gebleken en bij De Telefoongids heb ik mijzelf door kunnen ontwikkelen in het vak. Een kort uitstapje naar de kantoorinrichting heeft mij ervan bewust gemaakt dat ik online marketing en media toch wel erg boeiend en dynamisch vindt, dus de stap naar Groupon was een logische.
In mijn huidige rol als City Manager bij Groupon ben ik verantwoordelijk voor de groei in Brabant, Limburg en Zuid Gelderland. Dit doen we met een multidisciplinair team, variërend van Sales tot Planning. Werken is één, jezelf blijven verbeteren en uitdagen is een tweede. Daarom ben ik in 2010 de bachelor Bedrijfskunde begonnen aan de NCOI Hogeschool, deze verwacht ik in 2014 af te ronden
- 2. Wat is je belangrijkste doelstelling dit jaar?
Overzicht behouden en een wezenlijke bijdrage leveren aan de verdere professionalisering van Groupon. Overzicht behouden door op ieder niveau vanuit een helikopter-view naar de organisatie te kijken en een wezenlijke bijdrage leveren door collega’s te faciliteren om beter te worden in hun functie. Ik geloof dat dat, zeker bij een snelle organisatie als Groupon, de sleutel tot succes is. Zorgen dat we met de juiste dingen bezig zijn (overzicht) en zorgen dat we deze juist doen (bijdrage). Dat is mijn belangrijkste doelstelling voor dit jaar en waarschijnlijk ook voor de jaren die volgen.
- 3. Wat is het belangrijkste knelpunt waarmee je op dit moment te maken hebt?
Wij zijn als organisatie ontzettend ambitieus. Om deze ambitie waar te maken, leggen we intern de lat hoog. Onze relaties hebben recht op de beste service en iedereen dient daarin zijn steentje bij te dragen. Werken bij Groupon is geweldig, maar zonder de drive om jezelf en de organisatie continue te verbeteren ga je het niet redden. Dit heeft ook zijn consequentie bij het vinden van nieuwe collega’s. Daarom doen wij veel om de talenten aan boord te houden. Training, teambuilding, persoonlijke coaching en ontwikkeling staan bij mij hoog in het vaandel. Wij vragen het beste van iemand, dan heb je ook recht op de beste begeleiding.
- 4. Hoe komen jullie aan nieuwe klanten?
In iedere stad zijn accountmanagers van Groupon aanwezig. Deze vertegenwoordigers komen uit de stad, zij kennen de stad/regio, zij weten wat er speelt en zij weten waar onze leden behoefte aan hebben. Netwerken en lokaal aanwezig zijn, is voor Groupon essentieel om bedrijven te binden en kennis te laten maken met online marketing via Groupon. De bedrijven die met ons samenwerken zijn afkomstig uit diverse branches (horeca, beauty, wellness, vrije tijd, etc.), daarom zijn wij ook steeds meer een netwerkplatform voor diverse ondernemers. Succes en creativiteit delen is waardevol voor de bedrijven die met ons samenwerken en vanuit dit soort platformen doen wij weer nieuwe contacten op. Dit staat nog in de kinderschoenen, maar hierin zien wij zeker mogelijkheden. Daarnaast komen er ook regelmatig verzoeken van organisaties die graag een deel van de marketing via Groupon wil doen. Daar zijn we uiteraard zeer content mee, want die luxe is niet iedere organisatie gegeven.
- 5. Welke strategie hanteren jullie voor klantbehoud en klantontwikkeling (meer omzet bij bestaande klanten)?
Er zijn duizend en één redenen voor een organisatie om een deel van de marketing via Groupon te laten lopen. Zoals meer naamsbekendheid, de introductie van een nieuw product of dienst, het aanboren van nieuwe klanten doormiddel van een scherpe actie, de capaciteit maximaal benutten, etc. Een ondernemer gaat vaak met ons een samenwerking aan om slechts één van bovenstaande redenen. Als je dan langer en vaker met elkaar in gesprek gaat, dan ga je steeds meer kansen zien. Eens een deal met Groupon, dan ook vaker een deal met Groupon. Echter zal er vaak een andere doelstelling worden weggezet. De deal is vaak uniek en zal dus ook dit doel dienen. Daar ligt ook meteen ons klantbehoud in. De strategie is blijven vernieuwen, waarde blijven bieden, blijven meedenken met de klant en wees creatief samen. Het moet echt een samenwerking zijn, anders zal het op termijn zijn kracht verliezen.
- 6. Welke trends zie jij in Sales?
Zowel bij Groupon als bij De Telefoongids was het doel bij het werven altijd jong talent binnen te halen. Deels om bedrijfseconomische redenen, maar ook omdat je dan een groep in huis haalt die je kunt trainen en vormen. Voor genoemde bedrijven essentieel, want fast-sales in de media is een (verkoop-) vak apart. De afgelopen vijf jaar heb ik gezien dat deze jonge talenten steeds beter de snelheid kunnen combineren met een klantgerichte focus en instelling. Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn binnen verkopend Nederland, maar ik neem een trend waar, dat het Nederlandse (online) media verkooptalent steeds professioneler en beter aan het worden is.
- 7. Waar erger jij je aan?
Mensen die praten, eigenlijk niets zeggen en ook geen besluiten nemen. Een bedrijf is zo sterk als de keuzes die eenieder durft te maken. Van hoog naar laag, van links naar rechts, iedereen in een organisatie dient mee te doen. Een nog grotere hekel heb ik aan personen, die tegen de mensen die wel keuzes maken en beslissingen nemen standaard zeggen; “Nee, dat kan niet, want…….”. Alles is mogelijk, als je er maar met de juiste mensen in gelooft en er voor wil gaan, er écht voor wil gaan. Ik moet wel zeggen, ergeren en hekel hebben aan is het verkeerde woord, laat ik het het drang-tot–negeren-syndroom noemen. Dan krijg je geen hekel aan iemand, ontwikkel je geen ergernis en dat voorkomt frustraties, want dat heeft invloed mijn persoonlijke presteren. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
- 8. Waar haal jij je voldoening uit?
Mijn instelling als leidinggevende is altijd geweest bij defensie en nu nog steeds dat de mensen centraal staan. Als de mensen steeds beter worden, dan zal de organisatie sterker worden. Als mensen beter worden, hebben ze steeds meer plezier in datgene waar ze mee bezig zijn. Ook dit maakt de organisatie sterker. Mensen beter zien worden, met name door toedoen van zichzelf en een klein beetje door mijn ondersteuning: ja, daar doe je het voor!
- 9. Wat is je grootste commerciële succes?
Het afgelopen jaar hebben we een aantal hele mooie bedrijven kunnen binden aan Groupon. Deze organisaties hebben voor Groupon gekozen, omdat ze geloven in onze manier van marketing, onze leden, , het netwerk aan bedrijven en de waarde die wij kunnen bieden naast de campagne met de deal. Door hoogstaande techniek zijn wij in staat om partners een uniek inzicht te geven in (nieuwe) klantenstromen, bij verkoop, klantonderzoeken, etc. Als je dan ziet dat organisaties die deze samenwerking met ons zijn aangegaan tot wel 50% beter presteren dan hun collega’s in de branche, dan ben je daar samen met deze bedrijven wel trots op.
- 10. Van welke salestip heb jij het meeste profijt gehad?
Ik lees al de boeken van Jos Burgers en heb hem een keer live mogen meemaken (tijdens de boekpresentatie van Knuffel de Klant). Het gek-op-gaten-verhaal gaat om de kern. Toen ik vanuit defensie net overgestapt was naar het salesvak, maakte dit verhaal mij kinderlijk inzichtelijk waar het om draait. Vragen, vragen en nog eens vragen om echt achter het probleem te komen. Het is niet echt een tip, maar zo simpel als Jos het vertelt…Ja, zo simpel is het. Denk dus ook simpel. We maken er soms een kunst van om dingen complex te maken (of vinden we complex interessant?).