Patrick Wolswijk (Eni Benelux)
Patrick Wolswijk: “Niet denken in problemen, maar denken in mogelijkheden/oplossingen “

- 1. Vertel in het kort iets over jezelf, je carrière?
45 jaar jong. Kom uit een echte ondernemersfamilie welke actief is in de tijdschriften industrie. Na mijn opleiding ben ik gestart in het familiebedrijf waar ik diverse functies heb bekleed. Na enige jaren tot de conclusie gekomen dat het werken met 3 generaties toch op lange termijn tot problemen bleef geven, zeker kijkende naar de toekomst en de ontwikkelingen in de sector. In goed overleg besloten mijn eigen weg te gaan en zodoende in de wereld terecht gekomen van BP, de wereld van smeerolie en brandstoffen. Hier op diverse niveaus ervaring opgedaan en mijzelf kunnen door ontwikkelen van een accountmanager naar een Sales Manager. Dus niet alleen verantwoordelijk voor resultaten, maar ook voor mensen. Na ruim 10 mooie jaren was het tijd voor een nieuwe uitdaging in een destijds nieuwe markt, de wereld van Adblue®. Hier heb ik 4 mooie jaren beleefd. Netwerken/salesorganisaties opbouwen, productie sites in diverse landen opzetten en daarnaast zat ik nu aan de ander kant van de tafel om zaken te doen met alle olie maatschappijen. Na 4 jaar werden wij overgenomen door een buitenlandse multinational en verdween de identiteit van het bedrijf. Dit was ook de reden om een volgende stap te maken. Ik besloot om ZZPér te worden en meer een sales /adviesfunctie te gaan bekleden in de petrochemische wereld. Dit heb ik met veel plezier en succes 2 jaar gedaan totdat ik benaderd werd door ENI S.P.A. ( Rome) voor de functie van Sales Manager Eni Benelux, UK, Ierland en Scandinavië. Een functie die ik nu 5 jaar bekleed met veel plezier.
- 2. Wat is je belangrijkste doelstelling dit jaar?
Naast natuurlijk de vaak standaard belangrijke punten zoals volume en marge is de ontwikkeling in de landen buiten de Benelux de belangrijkste doelstelling en de ontwikkeling van een nieuwe business unit.
- 3. Wat is momenteel voor jou het belangrijkste knelpunt?
De organisatie. Het vinden van de juiste hoogopgeleide mensen die ervaring in de business hebben. Het groei proces waar wij als bedrijf in zitten gaat momenteel zo snel dat men zich steeds meer gaat realiseren dat het hebben van goede en gekwalificeerde mensen echt noodzakelijk is.
- 4. Hoe komen jullie aan nieuwe klanten?
Dit doen wij op diverse manieren. Naast de prospectie van onze mensen in de buitendienst is ook onze front-office dagelijks bezig met telefonische prospectie om nieuwe business/nieuwe potentiële klanten aan boord te halen. Wij hebben daarnaast ook nog een extra spoor ingezet door een extern belbureau in te schakelen welke tevens afspraken voor onze buitendienst genereerd om zodoende ook weer nieuwe klanten aan boord te trekken.
- 5. Welke strategie hanteren jullie voor klantbehoud en klantontwikkeling (meer omzet bij bestaande klanten)?
Persoonlijke benadering/contact staat bij ons hoog in het vaandel. Dus niet alleen verkopen , maar zeker goed luisteren naar de behoeften van de klant en nauwlettend de organisatie in de gaten houden zodat als er veranderingen zijn men gelijk hierop kan anticiperen .
- 6. Welke trends zie jij in Sales?
Onze business is er een van enorme verandering op dit moment. Grote spelers zoals Shell, Chevron en BP zijn allemaal aan het downsizen en brengen bepaalde business units /activiteiten elders onder bij kleinere gespecialiseerde partijen. Dit betekend dat er schakels bijkomen wat ten koste gaat van een aantal zaken op langere termijn, maar wat voor ons als redelijk jonge betreder op de markt in de Benelux wel mogelijkheden creëert. Tevens zien wij dat er steeds meer lokale kleinere partijen op de markt komen die ook een gedeelte van de taart mee willen gaan eten en daarom dus zeker een bedreiging vormen.
- 7. Waar erger jij je aan?
Mensen blijven vaak in het verleden hangen toen alles nog beter was. Onzin . We moeten naar de toekomst kijken en van onze eigen kracht uit gaan, dan kan het alleen nog maar beter worden
- 8. Waar haal jij je voldoening uit?
Natuurlijk naast het behalen van de jaarlijkse doelstelling ook het groeiproces van de organisatie als geheel. Dat mensen stappen gaan maken en je deze mensen ook meer verantwoordelijkheden kan gaan geven en zo dus ook meer betrokkenheid van de organisatie gaat creëren en uiteindelijk dus rendement voor de organisatie.
- 9. Wat is je grootste commerciële succes?
Meerdere, maar zoals al eerder genoemd kijken we niet terug maar vooruit, dus de honger is nog lang niet gestild en er zijn nog vele successen te behalen.
- 10. Van welke salestip heb je het meeste profijt?
Om te slagen moet je eerst jezelf kunnen verkopen.