Salestopics: Uw verkoopresultaten verbeteren?
Menu
  • Home
  • Over SalesTopics
  • Contact
Inloggen SalesTopics Academy
Bel 040 - 2240375 of stuur een email naar info@salestopics.nl

René Veenstra Eaton Industries

René Veenstra: “Ga uit van je kracht en niet van je beperking”.

rene veenstra
René Veenstra
Sales Manager Nederland
Eaton Industries (Netherlands) B.V.
www.eatonelectric.nl
  • 1. Vertel in het kort iets over jezelf, je carrière?

Laat ik me eerst voorstellen. Ik heet René Veenstra en ben 44 jaar. Ik ben getrouwd en de gelukkige vader van 2 kinderen. Met een elektrotechnische opleiding ben ik 20 jaar geleden bij Klöckner Moeller begonnen in een binnendienst functie. Mijn ambitie toen was een buitendienst functie in de verkoop. Bij ABB heb ik dit vak mogen leren. Na 2 jaar kwam de mogelijkheid weer terug te keren naar mijn “jeugd liefde” en ben ik als Account Manager gestart bij Moeller Electric (voorheen Klöckner Moeller). 11 jaar geleden werd ik gevraagd als Sales Manager. Het betrof een nieuwe productlijn én klanten groep. Al snel kwam ik er achter dat dit is wat ik zocht, hier kon ik mijn ideeën, passie en energie helemaal in kwijt. Ik ging aan het werk met het optimaliseren van de sales aanpak en het stroomlijnen van de communicatie naar de klant. Gelukkig bleef dit niet onopgemerkt en al snel kwamen er afdelingen en verantwoordlijkheden bij. Inmiddels ben ik verantwoordelijk voor de verkoop van Componenten bij Eaton. Mijn aanpak is pragmatisch, resultaat- en mensgericht. Ik ben optimistisch, heb gevoel voor humor, communiceer makkelijk, direct, objectief, eerlijk en stimulerend. Mijn strategie en conceptontwikkeling maak ik vanuit een creatieve en pragmatische invalshoek en vertaal dit naar resultaatgerichte oplossingen.

  • 2. Wat is je belangrijkste doelstelling dit jaar?

Eaton is en blijft een bedrijf in beweging, mede omdat men groeit door acquisities en er hierdoor regelmatig nieuwe integraties plaatsvinden: “change management” dus. Eaton stimuleert medewerkers nieuwe uitdagingen aan te gaan binnen ons bedrijf en die zijn er dan ook voldoende. Daarnaast is het vooral belangrijk de klant niet uit het oog te verliezen daar leven we uiteindelijk van. Mijn uitdaging is dan ook dat de focus van de sales teams vooral op de klant blijft. Onze doelstelling dit jaar is om ons product vooral meer en intensief bij de eindgebruikers te promoten. Van “push naar pull”. Hierbij zijn we selectief en kritisch in de zoektocht naar klanten en producten. Een acceptabele bijdrage in de marge is zeker zo belangrijk in deze tijden.

  • 3. Wat is het belangrijkste knelpunt waarmee je op dit moment te maken hebt?

We bouwen al jaren aan organisatorische capaciteit. We hebben daarbij de focus op het werven van talent, talentontwikkeling, en talent behouden. Zorgen voor sterke ontwikkelingsplannen, goede selectie criteria bij aanname, prettige werksfeer en teamgeest in de diverse groepen. We mogen ons de laatste jaren gelukkig prijzen met een stabiel personeelsbestand. In onze binnendienst hebben we jonge ambitieuze mensen aan mogen nemen. Het vinden van “top verkopers” in onze buitendienst lijkt de komende jaren een grotere uitdaging te worden. Een topverkoper is in mijn ogen iemand die een klant helpt bij het kopen en een oprechte intentie heeft om er een win-win situatie van te maken. Bij onze doelgroepen is het een must om affiniteit met techniek te hebben en een opleiding met elektrotechnische achtergrond is een absolute pre. Helaas komen er steeds minder talenten met een opleiding in de techniek. Dat is voor onze sector de komende jaren een grote zorg.

  • 4. Hoe komen jullie aan nieuwe klanten?

Per doelgroep zie je verschillen, helaas is er geen tovermiddel. Ik denk dat ook wij een groot aantal van de bekende methoden gebruiken. (Koude) acquisitie, diverse cross mediale uitingen. Niet onbelangrijk na verschillende integraties om jezelf bekend te maken als bedrijf. Maar uiteindelijk ook vallen en weer opstaan, zeg maar leren incasseren, erachter komen welke benadering bij de doelgroep past. Ook geluk hebben dat je precies op het goede moment belt, tevreden klanten die terugkomen, goede mond-tot-mondreclame, met durf en creativiteit je hoofd boven het maaiveld uitsteken. Maar het belangrijkste bij alles wat je doet is focussen. Focus op de juiste klanten en een concurrerende, onderscheidende waarde, excellente pricing, op maat gesneden producten en oplossingen. Eaton heeft hiervoor een mooie tool “Selling Value methodiek” om waarde proposities te definiëren.

  • 5. Welke strategie hanteren jullie voor klantbehoud en klantontwikkeling (meer omzet bij bestaande klanten)?

Ook hier geldt dat er per doelgroep verschillen zijn. Hanteren wij bij de ene doelgroep een Partner Programma, een ander heeft liever een mooi actiepakket. Andere doelgroepen willen meedenken in productontwikkeling, wensen global pricing, of ontwikkelen zich tot system integrator. Natuurlijk ook hier acquisitie maar dan “warme of lauwe” met als doelstelling “Cross Selling”. Wij mogen ons gelukkig prijzen met hoge markt aandelen bij diverse product groepen. Deze hebben we niet alleen gehaald door hard werken maar ook door het leveren van goede betrouwbare producten. Bestaande relaties zijn, met het opgebouwde vertrouwen, eerder bereid een nieuw product van ons in te zetten. Ook een intensieve samenwerking met onze distributie partners is belangrijk bij klantbehoud en ontwikkeling.

  • 6. Welke trends zie jij in Sales?

De samenwerking tussen Marketing en Sales wordt steeds belangrijker. Ook wij zullen hier nog meer op gaan focussen. Denk daarbij aan het analyseren van salesdata om marketingcampagnes aan te passen. Intensiever gebruik van CRM software, wij, maar ook vele bedrijven met ons, halen hier nog lang niet uit wat er in zit. Samenwerken op het gebied van social media en dan met een goede follow up van leads door sales. Kortom: meer digitale technologie inzetten ter ondersteuning van marketing en sales. Zodat een organisatie hogere omzetgroei, hogere klantretentie en meer deals per lead kan maken.

  • 7. Waar erger jij je aan?

Ik ben iemand die het leuk vind met of in teams te werken. Samen de schouders er onder, taken verdelen en dan gas geven. Waar ik me dan aan erger zijn personen die hun verantwoordelijkheid niet nakomen of nemen, taken niet uitvoeren of geen toegevoegde waarde leveren en daarmee het team duperen. Een typische sales ergernis vind ik terugkomen op afspraken en opnieuw gaan onderhandelen, uitpellen of de kaasschaaf er opnieuw overheen halen. Allemaal technieken die leiden tot wantrouwen en ergernis. Geen goede basis voor een langdurige partnership, iets waar ik graag naar streef.

  • 8. Waar haal jij je voldoening uit?

De kunst is teams zodanig te motiveren en te stimuleren dat ze beter gaan functioneren. Dit begint al bij de samenstelling van het team, op zoek naar “professionals op hun vakgebied met discipline en karakter” dat is mijn “gouden driehoek”. Het maakt niet uit of dit een team met Account Managers is of , zoals de laatste jaren, een team met Sales Managers. Als je dit goed doet, zie je saamhorigheid en commercieel succes ontstaan. Daar haal ik voldoening uit!

  • 9. Wat is je grootste commerciële succes?

Eigenlijk hoop ik dat dit nog komen gaat. Maar als team prestatie zou ik toch het opbouwen van een aanzienlijke positie op het gebied van draadloosschakelen willen noemen. (een domotica oplossing) Inmiddels is de term “draadloosschakelen” een begrip in de ET-markt. Dit pakket was voor ons een nieuwe markt, deels B2B en deels B2C, was voor ons als marketing en sales weer een nieuwe demensie, ook de kennismaking met het fenomeen meewerken aan een televisie programma was een leuke en succesvolle ervaring. Mijn persoonlijk grootste commerciële succes is het binnen halen van een nieuwe klant met een omzet van 1,5 miljoen op jaarbasis. Achteraf is het dan leuk te horen dat de keuze gevallen is op ons, mede op basis van vertrouwen en het persoonlijke contact.

  • 10. Van welke sales tip heb jij het meeste profijt gehad?

Heb gezond vertrouwen in jezelf, onderneem actie, focus, treed eens buiten je comfortzone en spreek je verborgen kwaliteiten en talenten aan. Maar blijf vooral jezelf. Verkopen is emotie en als het goed wordt aangewend kan het ook een verkooptechniek zijn.

Deel deze pagina:

Contact

Wij komen graag met u in contact

Telefoonnummer 040-2240375
Adres Iras 3 5591 SE Heeze
Kantoor uren 09:00 – 18:00
Email info@salestopics.nl

Sales Training

Sales training Nederland

Sales Training

Ontwikkel uw commercieel talent met
maar één doel: Succes als Resultaat!

Sales Coaching

Sales coaching

Sales Coaching

Effectieve individuele begeleiding voor persoonlijke groei met direct resultaat

Sales Consultancy

Sales consultancy Nederland

Sales Consultancy

Maatoplossingen voor de winnende verkoopstrategie met winstmaximalisatie
  • GRATIS OFFERTE SCAN

    Wilt u meer omzet uit uw offertes halen? Doe de test en check hoe u scoort op de 10 succes factoren voor het schrijven van winnende offertes. Succes verzekerd!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

SalesTopics in twee minuten

Gemiddelde waardering van onze deelnemers:

8,7
     
Van Happen Containers
Van Happen Containers
Hydro Extrusion
Hydro Extrusion
Royal IHC
Royal IHC
Holland Air Pumps
Holland Air Pumps
Friton Group
Friton Group
Kimmenade Nederland
Kimmenade Nederland
Omnicol Nederland
Omnicol Nederland
Parker Hannifin
Parker Hannifin
Resenex Benelux
Resenex Benelux
Rodac International
Rodac International
Roos Groep
Roos Groep
Syndus Group
Syndus Group
BR Containers
BR Containers
DSM Assurantiën
DSM Assurantiën
Louwman Groep
Louwman Groep
Rotodyne Asslelbergs
Rotodyne Asslelbergs
Snappet Nederland
Snappet Nederland
Watson-Marlow
Watson-Marlow
TSG Nederland
TSG Nederland
Euromate
Euromate
Dulimex
Dulimex
Dimensional Insight
Dimensional Insight
Biomedic
Biomedic
Batavia Groep
Batavia Groep
Haller Benelux
Haller Benelux

Waarom SalesTopics?

  • Praktijk- en resultaatgericht.
  • Creatief en innoverend.
  • Unieke maatoplossingen.
  • Vernieuwende programma's.
  • Ontwikkelt Sales talent.
  • Aantoonbare resultaten.
  • Ervaren trainers met passie.

sales-opleider-2016-award

Onze ambassadeurs

We laten graag onze klanten aan het woord!

Verkopen is een vak dat je door veel oefenen en feedback verder kunt verbeteren. SalesTopics weet met enthousiasme en prikkelende cases mijn verkoopteam naar een hoger niveau te trekken, waardoor we de investering in de training vele malen hebben terugverdiend!

Marc van Doorn - Marketing & Sales Director
OCI Nitrogen

Eindeffect van de SalesTopics training is dat de cursisten met bijna hands-on ervaring de training uitkomen en praktische handvaten hebben gekregen om het sales-pad gedegen en met veel hogere kans op succes te bewandelen. Het gaat uiteindelijk om de succes-rate!

Wouter Kruijt - Executive Director
Royal IHC

Om de voorsprong t.o.v. onze collega bedrijven te behouden en uit te breiden is training onontbeerlijk. SalesTopics heeft de “toolbox” van de commerciële afdeling aangevuld met technieken om het sales rendement te verbeteren. Zij zijn hier meer dan in geslaagd!

Mark van Happen - Directeur
M. van Happen Transport BV

SalesTopics heeft ons weer eens met de neus op de feiten gedrukt. Rob Snoeijen windt er geen doekjes om. Waar deden we het ook al weer voor? Een direct toepasbare training met de inzichten voor de juiste inzet van sales/inkoop strategieën.

Jeroen Boekema - Managing Director
VDL Konings

Rob Snoeijen van SalesTopics is een charismatische trainer die perfect in staat is ‘de sneltrein’ stil te zetten. Met een verbijsterend eenvoudig aanpak laat hij je bewust worden van die zaken die er toe doen in het verkoopgesprek voor meer succes.

Gerrit Klaassen - Commercieel Directeur
Holland Air Pumps

SalesTopics traint onze hoogtechnologische organisatie. Een belangrijk item is het vertalen van onze mogelijkheden naar een breed publiek. SalesTopics slaagt hierin door onze “salestechneuten” te voorzien van primair handelbare en praktische tools.

Kees Kortsmit - International Sales Engineer
Hydrauvision

SalesTopics weet in de huid van de klant te kruipen en kan zo de salesmanager confronteren met reële tegenspraak. Trainer Rob Snoejien weet ook de rollen om te draaien en geeft dan praktische handvatten, waarmee de salesmanager dezelfde dag nog mee op stap kan.

Ruud van Swieten - Commercieel Directeur
CSU

Wat me met name opviel aan de SalesTopics Training was vooral de grondige voorbereiding. Er is op voorhand veel met elkaar geschakeld om een trainingsdag te creëeren die op alle wensen aansloot. We hebben veel toepasbare handvatten ontvangen.

Casper Baan - Sales Manager
Sligro

Middels de pragmatische aanpak van SalesTopics worden je blinde vlekken en automatisme behoorlijk inzichtelijk gemaakt. Het voordeel om een dergelijke training te volgen is dat het je weer scherper maakt, een heldere focus geeft en je nog meer tools geeft.

Jan Kwanten - Safety & Sales Consultant
Eurosafe Solutions

Ik ben ervan overtuigd dat door de SalesTopics Sales Training wij als verkoop van Hydro ons gaan onderscheiden in de markt door winnaars te zijn, die een plan hebben en dit verwezenlijken door de aangereikte structuur, techniek en methodiek te gebruiken!

John Delamboy - Sales & Marketing Director
Hydro Benelux
CSU
Manpower
VDL
IHC
DSM logo
optimum-group
hydro
Eurosafe logo
hago
louwman
hurkmans-groep
euromate
omnicol
attero
stevacon-bouw-1
dulimex logo
roosgroep
sligro
watson-marlow
aed solutions
ENI
Syndus Group
van Happen Containers
OCI Nitrogen
Hydrauvision
Gispen
UniCarriers
Albert Heijn
parker
TNO
timac-agro
Gerlach
OBO bettermann
Kimmenade
Fritom
TMS
rodac
Holland Air Pumps
dimensional-insight
Hollandplant
salestopics-logo

SalesTopics
Training & Consultancy B.V.
Dirk Heziuslaan 5
5591 AA Heeze

040-2240375

info@salestopics.nl

IBAN : NL69 INGB 0008 0962 41
BTW nr. : NL.8589.04.949.B01

KvK Eindhoven : 71922733
Algemene Voorwaarden
Privacyverklaring

Lid van de Beukenrode Groep

Links

  • Sales Training
  • Sales Coaching
  • Sales Consultancy
  • SalesTopics Academy
  • Sales boeken
  • Sales Inspiratie
  • Sales Blog
  • Sales Sprekers
  • Sales Toppers
  • Sales Online Training
  • Sales Online Coaching
  • SalesToffer – App
  • SalesFeed
  • Sales – Offery
  • Sales Online

Laatste Tweets

Inspiratie mail

Meld je aan voor de SalesTopics
Inspiratie mail, vol met artikelen
en sales inspiratie met veel
praktische, direct toepasbare tips:
Inloggen SalesTopics Academy

Social Media

Snelmenu

  • Home
  • Over SalesTopics
  • Contact
Copyright © 2016 SalesTopics. Website door Your Productions.