Ronald Verheijen Bostik
Ronald Verheijen: “Ga naast je klant zitten, je moet het samen doen.”

- 1. Vertel in het kort iets over jezelf, je carrière?
Mijn hele leven ben ik al gefascineerd door de bouw. Als klein kind woonde ik aan de rand van het dorp. Daar werd aan de overkant van mijn ouderlijk huis veel gebouwd. Dagelijks kijken hoe men nieuwe huizen bouwde. Soms mochten we als kinderen meehelpen met kleine klusjes (toen kon dat nog). En bouwen raakt ons allemaal. Een fijne plek om te wonen, een fijne plek om te werken en niet te vergeten een beeldbepaler voor onze omgeving. Nu werk ik in die mooie sector. Na 18 jaar in de bouw- en installatiematerialenhandel gewerkt te hebben in diverse commerciële functies ben ik begin dit jaar overgestapt naar de industrie, Bostik in mijn geval. Een grote wereldspeler op het gebied van lijm met een schat aan technologische kennis en een open ondernemende bedrijfscultuur. Ik ben momenteel als Sales Manager verantwoordelijk voor de lijmen en afdichtingsproducten in de Benelux.
- 2. Wat is je belangrijkste doelstelling dit jaar?
Het accountmanagement naast de klant zetten en af te stappen van de hoofdgedachte dat er een product verkocht moet worden. Voorstellen hoe het voelt om een bepaalde klant te zijn, na te denken wat de klant dan zou willen en vervolgens na te denken en bespreekbaar te maken wat jij daar in zou kunnen betekenen. Al sparrend samen tot daadwerkelijke verbeteringen komen.
- 3. Wat is momenteel voor jou het belangrijkste knelpunt?
Mijn eigen geduld.
- 4. Hoe komen jullie aan nieuwe klanten?
Verwijzing vanuit bestaande relaties en acquisitie. Er is veel te doen in de branche. Maar het geeft al aan dat bestaande klanten heel belangrijk zijn.
- 5. Welke strategie hanteren jullie voor klantbehoud en klantontwikkeling (meer omzet bij bestaande klanten)?
Partnerships bouwen met de klant. Ook in marktbenadering en beleidsvorming. Ook praten met de partijen die onze producten verwerken, die met onze producten ontwerpen en die gebouwen moeten gebruiken die met behulp van onze producten zijn gecreëerd. Kennis opdoen en deze delen. We mikken op lange termijn toegevoegde waarde. Daarom zijn we ook partner van Duurzaam Gebouwd. Samen de kans benutten dingen beter te doen.
- 6. Welke trends zie jij in Sales?
Inkopers worden category managers en zijn goed opgeleid. Assortimentsstrategie in plaats van het inkopen van artikelen. Groothandelsland wordt aangestuurd volgens (overigens uitstekende) detailhandelsprincipes. Daarom wordt echt samen met de klant beleid vormen heel belangrijk. Kennis en toegepaste creativiteit in plaats van producten verkopen. Keuzes maken en kennis delen worden essentieel voor het bestaansrecht. De focus ligt vele jaren in toekomst naast het verdienen van de dagelijkse boterham. Keuze: volume en low cost (excellente logistiek en een superslanke organisatie) versus een specialist met kennis. Dit kan ook van toepassing zijn op delen van een organisatie.
- 7. Waar erger jij je aan?
Kan niet, wil niet, gaat niet. Alles kan mits je bereid bent de benodigde investering te doen. En partijen die met samenwerken de wereld zouden kunnen verbeteren en het uit kortzichtigheid niet doen.
- 8. Waar haal jij je voldoening uit?
Blije mensen: Blije klanten omdat zij gestreeld worden omdat ze wat goeds gedaan hebben samen met ons. Blije Bostikkers omdat ze de klant daadwerkelijk wat gebracht hebben en daar trots op zijn.
- 9. Wat is je grootste commerciële succes?
Wat is groot? Is dat omzet, is dat resultaat of is dat een bepaalde vorm van voldoening? Soms ben ik heel blij met iets wat ik bereik samen met een relatief kleine afnemer. En soms ook met die grote deal.
- 10. Van welke salestip heb je het meeste profijt?
Iemand heeft mij ooit gezegd om naast je klant te gaan zitten! Je moet het samen doen. Een klant is
net een mens. Behandel hem dan ook zo.