Sonja Pijpers Rodac International BV
Sonja Pijpers: “Als je als bedrijf wilt slagen, moeten alle medewerkers willen excelleren.”

- 1. Vertel in het kort iets over jezelf, je carrière?
Na mijn studie International Management aan de HEAO in Breda, ben ik 7 jaar als export manager werkzaam geweest. Eerst bij Esaote (destijds Pie Medical genaamd) in Maastricht en daarna bij Cordstrap B.V. in Deurne (nu gevestigd in Oostrum). Ik heb over de hele wereld gezeten en ben met veel verschillende culturen in aanraking gekomen wat je zowel zakelijk als privé erg verrijkt. In 2000 ben ik bij RODAC, leveranciers van professioneel pneumatisch gereedschap en werkplaatsuitrusting, begonnen als Sales Manager. In 5 jaar tijd hebben we RODAC opnieuw op de kaart gezet. In 2008 heb ik een zijstap gemaakt naar TerVeen in Geleen, om in april 2012, nadat Rodac was verkocht aan de SAM Group, Franse producent van handgereedschap, terug te komen als algemeen directeur bij RODAC.
- 2. Wat is je belangrijkste doelstelling dit jaar?
Efficiency verbetering. We maken onderdeel uit van een grote groep waardoor het heel belangrijk is om goed met elkaar te communiceren en zaken te coördineren want anders loop je het risico dat meerdere mensen zich met hetzelfde bezighouden of helemaal niet op de hoogte zijn van elkaars activiteiten, wat niet bijdraagt tot een efficiënte organisatie.
Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld het magazijn van het verkoopfiliaal van SAM in Brussel samengevoegd met ons magazijn in Sittard. Alle logistieke afhandelingen (in- en outbound) vinden nu vanaf Sittard plaats. Hiermee hebben we een zeer grote efficiency slag gemaakt wat ook onze klanten ten goede komt want ze krijgen nu vanuit één bedrijf één levering dus één pakbon en één factuur.
- 3. Wat is momenteel voor jou het belangrijkste knelpunt?
SAM is in Frankrijk (en in alle Franstalige landen) een zeer vooraanstaande A-leverancier van professioneel handgereedschap. Helaas is dat in Nederland en Duitsland nog niet het geval en is SAM nog een vrij onbekende speler. Om in de professionele gereedschapswereld voet aan de grond te krijgen, is het van essentieel belang om een goede naamsbekendheid te hebben en daar wordt momenteel hard aan gewerkt.
- 4. Hoe komen jullie aan nieuwe klanten?
Ons gereedschap wordt via de professionele vakhandel zoals automaterialenzaken en de technische groothandel verkocht aan de eindgebruiker. Het is dus essentieel voor ons om met beide partijen constant in contact te zijn. Dit gebeurt via onze buitendienst die de bestaande maar ook potentiële distributeurs bezoekt, onze demonstratiebus waarmee we met de dealer naar de eindgebruiker gaan, beursdeelnames, actiefolders, catalogi, website, nieuwsbrief etc. Via deze push- en pullstrategie komen eindgebruikers via de distributeur in contact met ons, maar ook visa-versa dat wil zeggen dat de eindgebruiker bij de distributeur specifiek vraagt naar RODAC of SAM gereedschap.
- 5. Welke strategie hanteren jullie voor klantbehoud en klantontwikkeling (meer omzet bij bestaande klanten)?
Onze slogan luidt : YOUR POWERFUL FRIEND. Deze slogan is gebaseerd op twee principes. We willen graag dat ons gereedschap een maatje is van de monteur en dus ervoor zorgt dat deze zijn werk goed kan doen. Maar als bedrijf willen we ook een goede partner zijn voor onze klant en stellen we alles in het werk om een A-leverancier te zijn en te blijven. Dit begint met een op de markt afgestemd assortiment, goede verkoopondersteuning door de binnen- en buitendienst, promotionele ondersteuning, goede logistieke afhandeling, eigen reparatie-afdeling en op de klant afgestemde inkoop- en levercondities.
Door de overname van SAM, hebben we nu een volledig pakket aan gereedschap d.w.z. handgereedschap, persluchtgereedschap en werkplaatsuitrusting voor zowel de automotive branche als de industrie. Hierdoor kunnen we onze klanten one-stop shopping aanbieden wat voor hen zowel inkooptechnische als logistiek voordelen kan bieden.
- 6. Welke trends zie jij in Sales?
De taak van onze binnen- en buitendienst is door de digitalisering sterk veranderd. De distributeur en de eindklant weten over het algemeen wat ze willen hebben en welke prijs ze voor een product willen betalen want alle informatie is via internet zichtbaar. De productgerichte verkoop heeft dan ook plaats moeten maken voor een klantgerichte verkoop. De vraag : ‘Hoe kunnen we de distributeur ondersteunen in de verkoop?’ staat nu centraal.
- 7. Waar erger jij je aan?
Aan een zesjes cultuur. Als je als bedrijf wilt slagen, moeten alle medewerkers willen excelleren.
- 8. Waar haal jij je voldoening uit?
Ik haal mijn voldoening uit ons team. RODAC bestaat uit een geweldig team, waarbij iedereen hart voor de zaak heeft en alles probeert te doen om te klant te helpen. Men neemt zijn verantwoordelijkheid en als het druk is, hoef ik nooit te vragen of men wil overwerken, daar komen de medewerkers zelf al mee. De collega’s helpen elkaar en als er op afdeling onderbezetting is, springen andere collega’s in. Klanten merken dit ook en doen dan ook graag zaken met ons.
- 9. Wat is je grootste commerciële succes?
RODAC stond er in 2000 niet goed voor maar we zijn er in de afgelopen jaren in geslaagd het bedrijf goed op de kaart te zetten, heeft ons gereedschap een goed kwaliteitsimago en zijn we uitgegroeid tot marktleider in de Benelux.
- 10. Van welke salestip heb je het meeste profijt?
Nooit denken voor! Vaak vullen we zelf al zaken in, zonder dat we de vraag überhaupt gesteld hebben. Als iemand iets niet wil zeggen, geeft hij dat zelf wel aan.