Ruim 2.500 tevreden klanten
Snel zichtbaar resultaat
Al 30 jaar Experts in commerciële groei
Sales opleider 2023
Gemiddelde waardering 8.7

De 5 meest verleidelijke vragen voor verkoopgesprekken

Een verkoopgesprek voeren, hoe doet u dat? Hoe bereidt u dat voor en welke vragen stelt u? Vragen stellen is één van de krachtigste beïnvloedingswapens die u kunt inzetten in uw verkoopgesprekken. Mensen die subtiel en geraffineerd spelen met vragen, sturen hun gesprekspartners zonder dat ze dat in de gaten hebben in de gewenste richting. U communiceert als het ware met het onderbewuste. De vraagsteller bepaalt de richting, terwijl diegene die antwoordt denkt ‘in control’ te zijn. En dat is precies wat u wilt! Welke vragen werken het beste? Om u te inspireren hebben we de 5 meest verleidelijke vragen voor een verkoopgesprek op een rij gezet. Haal er uw voordeel uit.

Een verkoopgesprek voeren

Een verkoopgesprek voeren vergt voorbereiding. Weet u wat u gaat vragen? En in welke richting u uw gesprekspartner ‘’ duwen ‘’? Onze verleidelijke vragen die u kunt stellen gedurende een verkoopgesprek zijn:

1. De complimenteuze vraag

Complimenteuze vragen zijn vragen die een compliment in zich hebben en ertoe leiden dat de ander zichzelf gaat complimenteren. U geeft uw klant een inhoudelijk compliment en vervolgens stelt u daar een vraag over. Zo creëert u een positieve sfeer in het gesprek. De klant raakt enthousiast en komt in de vertelstand. Een complimenteuze vraag leidt ertoe dat uw klant op zoek gaat naar wat goed werkte en wat hij of zij toen deed. Dit werkt vaak versnellend als u meer of nieuw inzicht wilt krijgen.

Enkele voorbeelden:

– “Wat hebben jullie je ontvangstruimte smaakvol ingericht met al die kleuren. Wat is de gedachte hierachter?”
– “Het valt me op dat jullie medewerkers zo klantvriendelijk zijn. Hoe heeft u dat bereikt?

2. De open vraag

Ja, inderdaad een open deur die u zelf vast al had bedacht. En open deuren zijn er om af en toe ingetrapt te worden dus dat doe ik graag bij deze. Want wees eens heel eerlijk: hoe vaak stelt u een open vraag tijdens een verkoopgesprek? Laat uw collega of partner eens turven. U staat versteld van het beperkte aantal streepjes. Met open vragen verleidt u de klant om veel informatie te geven. Met open vragen – beginnend met wat, waar, wie, waarom, waarmee, waardoor, etc. – verleidt u de klant om veel informatie te geven. Hij kan zich niet verschuilen achter een ja/nee-antwoord. De openingsvraag is hierbij cruciaal.

Een paar voorbeelden:
– “Welke eisen stelt u aan een leverancier?”
– “Wanneer wilt u dit project uitvoeren?”

3. De keuzevraag

Wanneer u een keuzevraag stelt tijdens het verkoopgesprek, vraagt u iemand te kiezen uit een aantal mogelijkheden (meestal twee). Als u de klant met een keuze verleidt, merkt die meestal niet dat de beslissing over het ‘ja’ of het ‘nee’ al genomen is. Tip: noem het voor de klant het meest gunstigst alternatief als laatste, dit blijft vaak het beste ‘hangen’ bij de klant.

Voorbeelden van keuzevragen:
– “Moet het product geleverd worden in week 10 of week 11?”
– “Gaat uw voorkeur uit naar een eenjarige of een meerjarige overeenkomst?”

4. De suggestieve vraag

Suggestieve vragen verleiden uw gesprekspartner tot een gewenste uitspraak. Deze vraagsoort wordt vaak gebruikt om iemand over te halen, of om een bevestiging te krijgen van een gezamenlijk streven. Gebruik niet te veel suggestieve vragen, want dat kan mensen afschrikken.

Voorbeelden:
– “Als u zou mogen beslissen, dan kiest u toch voor ons?”
– “U bent het toch met mij eens dat wij u de meeste voordelen bieden?”

5. De gevoelsvraag

Met gevoelsvragen vraag je naar de emotionele kant van de klant. Gevoelsvragen zijn relatief nieuw in de verkoop. Ze dragen bij aan een betere verstandhouding met de klant.

Voorbeeldvragen:
– “Hoe heeft u dit gesprek ervaren?”
– “Wat voor gevoel houdt u over aan onze aanpak?”

Zakelijk gesprek voeren

Wat is uw ultieme vraag in een zakelijk gesprek? Hopelijk helpen deze vragen u met het voeren van een verkoopgesprek.

Meer tips over deze en andere slimme verkoopvragen verleidelijke woordkeuze vindt u in mijn boek ‘Verleid de klant’.

Wilt u een advies op maat? Neem contact met ons op!

Inschrijven inspiratie mail
SalesTopics Academy

De Top 10 meest populaire SalesTopics trainingen

SalesTopics Academy

Kwalitatief, hoogstaande opleidingsprogramma’s

De SalesTopics Academy biedt een groot scala aan opleidingen, workshops en trainingen op het gebied van Sales, Klantgerichtheid en Commerciële Communicatie. Zowel online als klassikaal. Onze trainingen leveren een aantoonbare bijdrage aan de persoonlijke groei van de deelnemer en de verbetering van het bedrijfsresultaat van de organisatie.

SalesTopics Academy biedt de volgende opleidingen en trainingen

  • Incompany Training (Klassikale Sales opleidingen)
  • Online Sales Training (E-Learning)
  • Blended Learning (Combinatie van klassikaal leren en E-learning)
  • Sales-ABC opleidingen
  • Individueel Sales Ontwikkeltraject
We laten graag onze klanten aan het woord!

Onze ambassadeurs