Offertes: kans of noodzakelijk kwaad?

Dinsdagmiddag. Bruisend van energie stap je in je auto. Met een lekker gevoel over de drie verkoopgesprekken die je achter de rug hebt. Je hebt interessante mensen gesproken, een band opgebouwd, goed doorgevraagd. En je weet al precies met welke oplossing je je klant gaat verrassen. Voor je gevoel heb je de opdracht al binnen. Langzaam wordt die prettige gedachte verdrongen door het besef dat je nu nog drie offertes uit te werken hebt…

Een offerte, tja als je eerlijk bent, voelt dat toch een beetje als administratie. Saai. Maar voor de klant is de offerte juist één van de punten waar hij heel benieuwd naar is. Een beslispunt. Een onpersoonlijke offerte, die in geen velden of wegen de sfeer van het gesprek ademt, laat de klant teleurgesteld achter. Het gesprek was zo veelbelovend, de verkoper betrokken en goed geïnformeerd. Wat belooft deze achteloze, onaantrekkelijke offerte voor een eventuele toekomstige samenwerking? De twijfel slaat toe.

Besteed jij evenveel aandacht aan de offerte als aan het verkoopgesprek? Realiseer je dat:

  • Een offerte vaak door de klantorganisatie reist.
  • De contactpersoon die jij hebt gesproken, de offerte moet ‘verdedigen’ bij zijn of haar directeur.
  • De klant de offerte als belangrijk onderdeel van de customer journey ziet.
  • De klant de offerte als voorspeller van het kwaliteitsniveau van jouw organisatie ziet.

Vraag je je eens af hoeveel omzet op maat gemaakte offertes jouw organisatie zouden opleveren?

Bedrijfsleven mist miljoenen aan omzet door slechte offertes

Onderzoek wijst uit dat vooral dienstverlenende bedrijven vele honderden miljoenen euro’s aan omzet laten liggen doordat zij onduidelijke offertes versturen. Door de onduidelijkheid van de aanbiedingen kiezen klanten vaak voor een concurrent.

Een paar feiten op een rij:

  • Meer dan 70% van de inkopers heeft weleens een opdracht niet verstrekt omdat de kwaliteit van de offerte ondermaats was.
  • 33% van de inkopers is bij onduidelijke offertes geneigd om over de prijs te onderhandelen, met margedruk als gevolg.
  • Vage offertes worden sneller genegeerd of zelfs weggegooid.
  • 15% van de opdrachtgevers is bereid meer te betalen voor een opdracht als de offerte van hoge kwaliteit is.
  • 25% van de inkopers geeft aan bijna altijd slechte offertes te ontvangen.
  • 35% van de mensen kiest meteen voor de meest heldere aanbieding.

Offertes op maat scoren

Kijk eens naar je huidige offerte. Krijg je er een warm gevoel van? Maak jij het verschil met je offerte?

Verras de klant met een offerte ‘op maat’ zonder dat je uren achter de laptop hoeft te kruipen.

SalesTopics maakt het mogelijk met ‘offerte op maat’. Een offertetool gevuld met alle elementen waarmee je de klant kunt overtuigen; jouw usp’s, producten, diensten, service. Alles compleet in tekst en beeld. In één systeem, gewoon in Word, zodat je met een muisklik delen weghaalt of toevoegt. Op maat voor de klant. Dit verhoogt jouw scoringskans aanzienlijk! Nieuwsgierig naar onze succesvolle aanpak? Neem dan snel met ons contact op.

Deel deze pagina:

Contact

Wij komen graag met u in contact
Telefoonnummer 040-2240375
Adres Oude Stationsstraat 11 5591 JH Heeze
Kantoor uren 09:00 – 18:00