Een offerte, tja als je eerlijk bent, voelt dat toch een beetje als administratie. Saai. Maar voor de klant is de offerte juist één van de punten waar hij heel benieuwd naar is. Een beslispunt. Een onpersoonlijke offerte, die in geen velden of wegen de sfeer van het gesprek ademt, laat de klant teleurgesteld achter. Het gesprek was zo veelbelovend, de verkoper betrokken en goed geïnformeerd. Wat belooft deze achteloze, onaantrekkelijke offerte voor een eventuele toekomstige samenwerking? De twijfel slaat toe.
Besteed jij evenveel aandacht aan de offerte als aan het verkoopgesprek? Realiseer je dat:
- Een offerte vaak door de klantorganisatie reist.
- De contactpersoon die jij hebt gesproken, de offerte moet ‘verdedigen’ bij zijn of haar directeur.
- De klant de offerte als belangrijk onderdeel van de customer journey ziet.
- De klant de offerte als voorspeller van het kwaliteitsniveau van jouw organisatie ziet.
Vraag je je eens af hoeveel omzet op maat gemaakte offertes jouw organisatie zouden opleveren?