Ruim 2.500 tevreden klanten
Snel zichtbaar resultaat
Al 30 jaar Experts in commerciële groei
Sales opleider 2023
Gemiddelde waardering 8.7

Inkooptraining voor Verkopers

Haal meer succes uit de onderhandelingen met een inkoper

In de afgelopen jaren zien we dat Inkoop steeds professioneler wordt. De ‘traditionele’ inkoper bestaat niet meer. De inkoper is tegenwoordig onderdeel van multidisciplinaire (buying-) teams. In de praktijk betekent dit dat inkopers binnen organisaties een belangrijke rol krijgen toebedeeld om de strategische doelen te bereiken. Deze gaan verder dan het alleen maar bezig zijn met de bestelprocedures. De moderne inkoper stapt steeds vroeger in het proces in, om zo het meeste geld te verdienen. Inkopers worden steeds professioneler, kritischer, stellen zich harder en scherp(er) op in de onderhandelingen en worden afgerekend op hun inkoopperformance. Daarnaast zien we dat inkopers (o.a. via Inkooporganisatie NEVI) beter opgeleid worden. Vaak beter dan een verkoper! Het gevolg laat zich raden. U wordt handig uitgespeeld tegen concurrenten, waardoor u de opdracht mist of forse marges moet inleveren. Het is dus zaak om u, als verkoper, beter te ‘wapenen’. In deze ‘Inkooptraining voor Verkopers’ leert u om uzelf in te leven in de rol van de inkoper, waardoor uw commerciële resultaten sterk zullen verbeteren. De opzet van de training is erop gericht om ‘het beste uit 2 werelden’ (Verkoop versus Inkoop) te combineren.

Leer de geheimen en inkoopstrategieën van een professionele inkoper kennen

Programma

In deze interactieve en praktische training krijgt u o.a. antwoord op de volgende vragen:

  • Welke trends zien we bij Inkoop en hoe kunt u als verkoper hierop inspelen?
    Inkopers krijgen een steeds belangrijkere rol binnen organisaties. Daarnaast worden inkopers steeds professioneler, kritischer en zijn zij scherp in de onderhandelingen. Met behulp van deze training leert u in de huid van de inkoper te kruipen om te weten hoe hij denkt en handelt. Met de verworven inzichten bent u in staat uw ambitieuze verkoopdoelstellingen te realiseren.
  • Hoe verplaatst u zich echt in de business van de inkoper en voorkomt u ‘product-selling’?
    Veel verkopers zijn in de gespreken met inkopers (onbewust) gefocust op het zoeken naar ‘ingangen’ om hun producten of diensten te verkopen. Eenmaal gevonden slaan ze vaak veel te snel toe, waarna het lastig wordt om de juiste argumenten te presenteren. In deze training leert u u echt te verplaatsen in de business van de inkoper en zijn bedrijf. U krijgt inzicht in het maken van de juiste match tussen de klantbehoefte en uw producten en diensten. Met meer orders als resultaat.
  • Hoe krijgt u als verkoper inzicht in het inkoopproces en hoe kunt u deze kennis optimaal benutten?
    Verkopers vergeten dat zij onderdeel uitmaken van de stappen in het inkoopproces waar de inkoper mee te maken heeft. Inkoop wordt steeds vroeger in het proces betrokken. De inkoper is niet alleen meer de ‘besteller’ maar ook de regisseur in het proces! In deze training krijgt u inzicht in de verschillende fasen van het inkoopproces. U leert hoe u deze fasen kunt benutten om een optimaal verkoopresultaat te bereiken.
  • Hoe past een inkoper zijn inkoopportfolio toe en hoe wordt u van leverancier een partner?
    Verkopers laten zich ongemerkt in de distributieve hoek (voor u 10 anderen) van de inkoopportfolio drukken. Hierdoor ontstaat de situatie dat de inkoper de macht heeft! In deze Inkooptraining voor Verkopers leert u inzien hoe een professionele inkoper zijn leveranciersportfolio toepast. U leert hoe u van het distributieve kwadrant (verdeel en heers) opschuift naar het integratieve kwadrant (partnership). Met succesvolle samenwerking als resultaat.
  • Hoe wint u snel het vertrouwen van een inkoper en analyseert u de gezamenlijke belangen?
    Voor een inkoper is niets is zo vervelend als een verkoper die onvoorbereid, ongestructureerd en te vrijblijvend een gesprek voert. Met een heldere gespreksstructuur geeft u effectief sturing aan het verkoopgesprek. Door het stellen van de juiste vragen weet u – als een volwaardig gesprekspartner – nauwkeurig de inkoopbelangen te analyseren. Wat zal leiden tot meer deals.
  • Hoe beïnvloedt u een inkoper en verkoopt u de toegevoegde waarde?
    Gebruikt u dezelfde argumenten als uw concurrent om een inkoper te overtuigen? Of bent u écht onderscheidend? Met een succesvolle argumentatiemethodiek leert u de inkoper te overtuigen. U groeit van een kennis-adviseur (productgericht) naar een oplossingsgerichte adviseur (klantgericht), die – in de ogen van de inkoper – veel toegevoegde waarde biedt.
  • Welke onderhandelingsstrategieën zet een inkoper in en hoe moet een verkoper hierop reageren?
    Afhankelijk van de organisatie en belangen hanteert de inkoper ook verschillende onderhandelingsstrategieën. Wat zijn z’n tactieken en welke trucs hanteert hij. In deze training scherpt u uw onderhandelingsvaardigheden aan om tot de gewenste verkoopdoelstelling te komen. Met veel zelfvertrouwen werkt u samen met de inkoper aan een succesvol onderhandelingsresultaat.
  • Hoe laat u de inkoper een beslissing nemen en wat zijn slimme technieken om een deal te sluiten?
    Niets is zo lastig als afsluiten. Het is dan ook begrijpelijk dat veel verkopers angst hebben om af te sluiten. Ze blijven maar doorpraten en vallen constant in herhaling. Een verkoopgesprek is pas succesvol afgerond als u een deal heeft. Door adequaat in te spelen op de reactie van de inkoper bent u in staat om met een aantal succesvolle afsluittechnieken de opdracht te scoren.

Resultaat

  • U heeft inzicht in de denk- en handelwijze van een professionele inkoper.
  • U weet hoe een inkoper zijn inkooptactieken inzet en wat zijn tips & tricks zijn.
  • U kent de verschillende inkoop- en onderhandelingsstrategieën die een inkoper hanteert.
  • U achterhaalt snel en doordacht de belangen van de inkoper en speelt hier handig op in.
  • U haalt meer rendement uit de gesprekken en onderhandelingen met een inkoper.
  • U ontwikkelt uw sales talent, realiseert persoonlijke groei en haalt het maximale rendement uit uzelf.

Uw trainers

Deze unieke ‘Battle’ Training wordt gegeven door 2 zeer ervaren trainers die ieder op hun gebied een expert zijn:

Paul van Bilsen heeft veel ervaring met inkoopprocessen en -procedures, contractmanagement en onderhandelen. Als inkooptrainer is hij o.a. verbonden aan de NEVI opleidingen. NEVI is één van de grootste inkoopverenigingen van de wereld en al sinds 1956 het kennisnetwerk voor inkoop- en supply management. In de training oefent u dus met een doorgewinterde inkoper.

  • In deze training neemt hij u mee naar de geheimen van een professionele inkoper. Met de verworven inzichten bent u in staat een inkoper beter te doorgronden. Als u weet hoe een inkoper denkt en handelt kunt u hier adequaat op inspelen en meer succes behalen.” – PAUL VAN BILSEN, Inkooptrainer bij o.a. NEVI, ICM en de NCOI Groep

Verkooptrainer Rob Snoeijen is met meer dan 30 jaar verkoopervaring, een salesprofessional pur sang. Met een succesvolle methodiek helpt hij, vanuit zijn organisatie SalesTopics, bedrijven en medewerkers met het verbeteren van het commerciële rendement.

  • Met de kennis uit deze ‘Inkooptraining voor Verkopers’ haalt u het maximale rendement uit de onderhandelingen met inkopers. Met de juiste tools helpt Rob u om het gewenste verkoopresultaat te realiseren met meer omzet en betere marges als resultaat!

Meer weten over de visie van Rob en Paul hoe je als verkoper succesvol kunt inspelen op inkoop 3.0? Lees dan dit duo-interview in het vakblad SalesManagement.

Voor wie

De Inkooptraining voor Verkopers is speciaal ontworpen voor verkopers en commerciële medewerkers die hun communicatieve- en commerciële vaardigheden willen verbeteren en met een strategische aanpak meer resultaat willen halen uit de gesprekken met een professionele inkoper. Deze unieke en resultaatgerichte training is één van de meest succesvolle trainingen binnen de SalesTopics Academy en kan ook deel uit maken van een volledig commercieel ontwikkeltraject.

Onze aanpak

  • 1. Doelstelling

  • 2. Voorbereiding

  • 3. Training

  • 4. Evaluatie

  • 5. Borging

Bewezen methodiek van de sales training

SalesTopics heeft een in de praktijk bewezen trainingsmethodiek ontwikkeld die er op gericht is om blijvende vernieuwings- en veranderingsprocessen bij individuen en organisaties te realiseren. Hierbij richten wij ons op 2 belangrijke pijlers: Sales Skills en Sales Attitude. Vaardigheden en gedrag bepalen het commerciële succes. Door middel van interactieve praktijkgerichte werkvormen, inspirerende workshops, motiverende instructiefilms en confronterende videorollenspellen houden wij de deelnemer een spiegel voor tijdens de sales training. Met de verkregen inzichten en de aangereikte salesmethodieken- en gesprekstechnieken zijn de deelnemers in staat om efficiënt en effectief de vertaalslag te maken naar de eigen praktijk, met één doel tijdens de Sales training en die is; Succes als Resultaat.

Maatwerk Sales Training

Elk individu en iedere organisatie is anders. Ook de omgeving en markten waarin deze zich bevinden zijn compleet anders. Dit vraagt om niet standaard oplossingen, maar om sales trainingen op maat. De sales trainingen van SalesTopics kenmerken zich door een praktijkgerichte, individuele en resultaatgerichte aanpak. Deze op maat gesneden oplossingen resulteren in een juiste match tussen het trainingsprogramma en de afgestemde trainingsdoelstellingen. Het rendement uit de trainingen is hierdoor bijzonder hoog. De investeringen zijn afhankelijk van de duur van het programma en het aantal deelnemers.

Wij maken graag een DATE® met u

Wilt u omzetgroei? Uw rendement verbeteren? SalesTopics helpt u graag bij het professionaliseren van uw verkooporganisatie. Het programma van de sales training is op maat en ontstaat altijd in samenspraak met u. Wij hebben jarenlange ervaring in het ontwerpen en bouwen van salestrainingen op maat. Dankzij onze beproefde methodiek – DATE® – kunt u ervan op aan, dat we waarmaken wat we beloven. Afspraak is afspraak. Het principe van DATE® ligt aan de basis van onze methodiek:

Diagnose

We analyseren uw sales afdeling, werkwijze, huidig resultaat en uiteraard het door u gewenste resultaat. We brengen verbeterpunten en mogelijkheden in kaart, passend binnen en bijdragend aan de bedrijfsstrategie.

Architectuur

Ons ervaren salesteam ontwerpt, in samenspraak met u, een trainingsprogramma op maat. Altijd met uw doelstelling in het vizier.

Training & Coaching

Het programma aan trainingen en coaching is 100% toegespitst op uw organisatie, business en mensen.

Evaluatie

Hoeveel rendement heeft de SalesTopics salestraining u opgeleverd?

Interesse in deze Sales Training? Neem contact met ons op!

Inschrijven inspiratie mail

Zij gingen u voor

Sales Opleider 2023
  • Praktijk- en resultaatgericht
  • Creatief en innoverend
  • Unieke maatoplossingen
  • Vernieuwende programma's
  • Ontwikkelt Sales talent
  • Aantoonbare resultaten
  • Ervaren trainers met passie
We laten graag onze klanten aan het woord!

Onze ambassadeurs

De trainer weet in de huid van de klant te kruipen en kan zo de salesmanager confronteren met reële tegenspraak. Hij weet ook de rollen om te draaien en geeft dan praktische handvatten waarmee de salesmanager dezelfde dag nog mee op stap kan.

Ruud van Swieten

Ruud van Swieten
Commercieel Directeur
CSU

SalesTopics heeft ons weer eens met de neus op de feiten gedrukt. Rob Snoeijen windt er geen doekjes om. Waar deden we het ook al weer voor? Een direct toepasbare training met de inzichten voor de juiste inzet van sales/inkoop strategieën.

Jeroen Boekema

Jeroen Boekema
Customer Support Managing
VDL ETG Eindhoven

De Inkooptraing voor Verkopers was heel interactief, pragmatisch met veel afwisseling tussen inkoop- en verkoopvisie. Je leert steeds uit nieuwe inzichten tot resulaten te komen. Beide trainers hadden veel ervaring en waren zeer goed.

Kevin Van Houtte

Kevin Van Houtte
Sales Manager
HYDRO