Tijdens onze acquisitiegesprek training krijgt u nog veel meer persoonlijke tips die relevant zijn voor u, maar hier ontvangt u van ons alvast drie gratis tips.
- Stel open vragen
Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar nog steeds betrappen wij sales personeel erop dat ze gesloten vragen stellen. Een gesloten vraag tijdens een acquisitiegesprek levert slechts alleen een ja of nee antwoord op. U loopt dus een heleboel informatie mis over waarom de persoon die keuze maakt. Door open vragen te stellen begint uw potentiele klant aan een verhaal waar u zowel meer informatie leert over de persoon zelf als het bedrijf. Op deze informatie kunt u later weer doorvragen op het moment dat u goed in beeld hebt wat het pijnpunt van de klant is en waar de kansen liggen.
- Wat is relevant voor de klant
Het kan zomaar zijn dat u als een klant aan de telefoon krijgt, dat die persoon met iets anders bezig is. Misschien zit die persoon zelfs niet op uw telefoontje te wachten. En daarom is het belangrijk om uw verhaal tijdens uw acquisitiegesprek kort en relevant te maken. Die persoon zit niet te wachten op een volledige omschrijving van uw product en wat het allemaal kan. Maak de klant dus eerst warm zodat er interesse wordt getoond, later kunt u altijd nog uw volledige verhaal vertellen.
- Wat is uw eerste vraag
Een slechte eerst vraag kan ervoor zorgen dat het gesprek meteen afgelopen is, een goede vroeg kan u juist een nieuwe klant opleveren. U kunt tijdens een acquisitiegesprek niet een persoon opbellen en meteen overvallen met een persoonlijke of strategische vraag. Die persoon is daar nog niet mee bezig en u gaat daar dan ook geen antwoord op krijgen.
Vertel daarom eerst een kort verhaal wat de persoon snapt en stel daarna een doelgerichte vraag die de persoon begrijpt. Het gesprek begint dan al meteen een stuk gemakkelijker en u heeft aandacht van de persoon nu.