Gedurende de cursus leert u effectieve technieken die u direct kunt toepassen in uw dagelijkse werkzaamheden. Om u alvast op weg te helpen geven we hier een aantal praktische tips hoe u een telefonisch acquisitiegesprek voert:
- Bereidt uw gesprek voor
Een goed gesprek voert u vaak niet vanuit de losse pols. Bedenk, en nog liever, schrijf (in steekwoorden) op wat u wilt gaan bespreken.
- Verdiep u in uw gesprekspartner
Het is verstandig om u vooraf te verdiepen in uw gesprekpartner en het bedrijf waar deze persoon werkzaam is. Heeft het bedrijf de afgelopen periode veel succes geboekt of is de betreffende persoon recentelijk gepromoveerd? Allerlei zaken waar u effectief op in kunt spelen en uw voordeel uit kunt halen.
- Anticipeer op tegenwerpingen
Ondanks dat u overtuigd bent van uw product of dienst mag het nooit een garantie zijn dat uw gesprekspartner er ook zo over denkt. Denk dus na hoe u anticipeert wanneer u met tegenwerpingen te maken krijgt.
- Bedenk een pakkende afsluiter
Hoe lang het gesprek duurt weet u nooit. Echter zijn de opening en afsluiting van het gesprek aandachtspunten. De opening zorgt ervoor dat u de interesse wekt. De afsluiter is minstens zo belangrijk. Bedenk daarom een concrete afsluiter wat u en uw klant beide duidelijkheid schept. Een voorbeeld hiervan is het maken van een persoonlijke afspraak of de belofte dat u nog een keer mag bellen of een voorstel mag mailen.