Kleuren roepen emoties en gevoelens op. Dit kan een gevoel van blijdschap zijn of juist een bepaalde onrust. De psychologische betekenis van kleuren is voor een groot gedeelte zelfs universeel te noemen. Mensen worden bijvoorbeeld actiever in een rode omgeving en rustiger in een blauwe omgeving. Het groen van een bos geeft ontspanning en de gele kleur van de zon bezorgt je een opgewekt gevoel. Kleuren zijn niet alleen mooi, er zijn ook verschillende functies aan toe te kennen:
- Kleuren geven informatie en zijn een van de snelste manieren om te communiceren, zonder ook maar een woord te zeggen. Denk maar aan de rode en blauwe stip op een waterkraan. Iedereen snapt de betekenis.
- Kleuren hebben een signaalfunctie. Een banaan wordt geel en bessen worden rood als zij rijp genoeg zijn om te eten.
- Kleuren zijn waarschuwingssignalen. Let maar eens op de oranje knipperlichten bij wegwerkzaamheden en de geel met zwarte etiketten op een vat met gevaarlijke chemicaliën.
- Kleuren worden ingezet om te onderscheiden en roepen associatie op met merken. Albert Heijn is blauw, Dirk is rood en Jumbo geel.
- Kleuren verleiden, want ze beïnvloeden je hersenen, gemoedstoestand, humeur en uiteindelijk je (koop)gedrag. In een donkere kamer is het moeilijk om opgewekt te blijven, terwijl je in een gele kamer juist energie krijgt.
Het is de moeite waard om de relatie tussen de kleurkeuzes die je maakt voor je logo, huisstijl, interieur en kleding en het succes van je onderneming te onderzoeken. Een positief beeld is een belangrijke voorwaarde om succesvol te zijn. En kleur helpt je daar uitstekend bij.