Een klant baseert de eerste indruk van jou vooral op uiterlijk. Van top tot teen ‘zeg’ je van alles, non-verbale communicatie is een zeer krachtige verleidingstool. Jouw lichaamstaal bepaalt voor 55 procent hoe jij overkomt, voordat je maar één woord gezegd hebt. Je kleding, accessoires en andere onderdelen van je totale uitstraling spelen ook een belangrijke rol.
Overigens is sprekende lichaamstaal niet alleen bij een eerste indruk van belang, bij verleidelijk zakendoen heb je er in elk contact met anderen aandacht voor.
Maak een onuitwisbare indruk
Hoe sprankelend jij overkomt, is cruciaal voor een onuitwisbare eerste indruk. Sterker nog: jouw eerste indruk kleurt alle volgende indrukken die je maakt bij dezelfde persoon. Is de eerste keer goed – en dat oordeel komt binnen enkele seconden onbewust tot stand – dan merk je dat iemand je tijdens volgende contactmomenten positiever beoordeelt. Kom je professioneel en vakinhoudelijk sterk over, dan vergroot je de kans dat klanten jou benaderen voor specifieke vragen ‘van niveau’. Ben je vrolijk en dynamisch, dan trek je klanten aan die zich daarin herkennen of zich er fijn bij voelen. Heb je een positieve indruk gemaakt, dan slaat die niet zo snel om in een negatief beeld. Gezichtsuitdrukkingen-2-300x201Een negatieve is echter veel moeilijker om te draaien naar een positief beeld. De focus ligt al op het negatieve en alles wat je laat zien, krijgt snel een minder goed oordeel. Daar komt bij dat mensen elkaar ongemerkt in hokjes plaatsen en dezelfde eigenschappen – soms onterecht – aan die verschillende groepen toekennen.