Ruim 2.500 tevreden klanten
Snel zichtbaar resultaat
Al 30 jaar Experts in commerciële groei
Sales opleider 2023
Gemiddelde waardering 8.7

Maak een onuitwisbare indruk

Hoe sprankelend jij overkomt, is cruciaal voor een onuitwisbare eerste indruk. Sterker nog: jouw eerste indruk kleurt alle volgende indrukken die je maakt bij dezelfde persoon. Is de eerste keer goed – en dat oordeel komt binnen enkele seconden onbewust tot stand – dan merk je dat iemand je tijdens volgende contactmomenten positiever beoordeelt. Kom je professioneel en vakinhoudelijk sterk over, dan vergroot je de kans dat klanten jou benaderen voor specifieke vragen ‘van niveau’. Ben je vrolijk en dynamisch, dan trek je klanten aan die zich daarin herkennen of zich er fijn bij voelen. Heb je een positieve indruk gemaakt, dan slaat die niet zo snel om in een negatief beeld. Gezichtsuitdrukkingen-2-300x201Een negatieve is echter veel moeilijker om te draaien naar een positief beeld. De focus ligt al op het negatieve en alles wat je laat zien, krijgt snel een minder goed oordeel. Daar komt bij dat mensen elkaar ongemerkt in hokjes plaatsen en dezelfde eigenschappen – soms onterecht – aan die verschillende groepen toekennen.

De carrièretypes hebben het altijd druk en creatievelingen staan niet met beide benen op de grond; het tegendeel is al vaak bewezen. Als klap op de vuurpijl blijkt ook nog dat aantrekkelijk zijn jouw kans op een onweerstaanbare indruk vergroot. Iemand die aantrekkelijk is, mag rekenen op veel aardige reacties. Een mooie persoon krijgt eigenschappen toegedicht als intelligent, sociaal, competent en overtuigend. Het is fijn om zo iemand in je omgeving te hebben. Hoewel ‘mooi’ een subjectief gegeven is, is een gemene deler van aantrekkelijkheid de glimlach. En die heb je gelukkig altijd bij de hand.

Een klant baseert de eerste indruk van jou vooral op uiterlijk. Van top tot teen ‘zeg’ je van alles, non-verbale communicatie is een zeer krachtige verleidingstool. Jouw lichaamstaal bepaalt voor 55 procent hoe jij overkomt, voordat je maar één woord gezegd hebt. Je kleding, accessoires en andere onderdelen van je totale uitstraling spelen ook een belangrijke rol.
Overigens is sprekende lichaamstaal niet alleen bij een eerste indruk van belang, bij verleidelijk zakendoen heb je er in elk contact met anderen aandacht voor.

De 5 belangrijkste punten op een rij:

Hoofd
Je knikt ter goedkeuring en om te laten merken dat je luistert. Of je schudt nee als je het ergens niet mee eens bent, zelfs al spreek je op dat moment uit dat je iets wel ziet zitten. Je hoofd in een rechte houding geeft aan dat je neutraal staat tegenover wat er gezegd wordt. Je hoofd schuin houden geeft juist een geruststellend en geïnteresseerd gevoel. Een voorovergebogen hoofd is negatief, veroordelend. Wil je zelfverzekerd overkomen, houd je schouders dan laag.

Ogen
Oogcontact stuurt een gesprek in een bepaalde richting. Kijk je vaak weg, dan kan het overkomen als verlegen of nerveus. Iemand strak aankijken zonder met je ogen te knipperen is aanvallend. Knipper je heel vaak met je ogen, dan heb je misschien het gevoel onder druk te staan. Wil je sociaal en vertrouwd overkomen, kijk bij de ander dan met name naar het gebied tussen de ogen en de mond. Krachtig wordt het wanneer je kijkt naar het gebied tussen de ogen en het midden van het voorhoofd.

Mond
Glimlachen komt vriendelijk en open over. En vrijwel altijd reageert de ander ook met een glimlach, want lachen werkt aanstekelijk. Als je oprecht glimlacht, beweegt je hele gezicht mee. Beweegt alleen je mond, dan wil je je misschien niet openstellen voor een ander of je mening voor jezelf houden. Ook aan de telefoon kun je gerust af en toe glimlachen terwijl je praat. De lach klinkt door in je stem, waardoor je vrolijk overkomt. Maak er dus volop gebruik van, van glimlachen wordt iedereen beter!

Benen
Sta je in een gesprek, dan zet je je voeten meestal iets uit elkaar. Een goede houding, waarbij je gewicht gelijk over beide of juist meer op één been verdeeld is. Staan je voeten op bijna schouderbreedte uit elkaar, dan komt het macho over. Zitten met gekruiste benen toont onzekerheid of onbenaderbaarheid aan. Een uitzondering is de houding waarbij vrouwen de benen over elkaar slaan, dit wordt juist als positief en elegant ervaren. Leg je tijdens het zitten een enkel op je knie, een heel mannelijke houding, dan wek je de indruk dat je strijdbaar bent.

Voeten
Voeten wijzen – subtiel – de kant op waar jij naartoe wilt. Let er maar eens op: als je in een gesprek zit waar je je niet prettig voelt of dat je wilt afronden, dan wijzen je voeten minder of helemaal niet meer naar je gesprekspartner. Sta je in een groep te praten, kijk dan eens naar wie de meeste voeten gedraaid staan. Diegene wordt blijkbaar aangemerkt als de belangrijkste van het gezelschap. Beslissingen nemen doe je vrijwel altijd met beide voeten op de grond. Een stevig gevoel.

Wetend wat je allemaal uitstraalt met lichaamstaal, is het ook handig om te kijken wat jouw klant laat zien. Verleidelijke non-verbale communicatie werkt immers voor iedereen. Je leest er sneller aan af hoe iemand reageert op wat je vertelt en of het gesprek een soepel verloop heeft. Let erop en speel erop in, het komt je contact ten goede. Wil jij nog meer inzichten en tips hoe jij zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk kunt zijn?

Wil jij weten hoe jij je armen, handen en duimen kunt benutten om een onuitwisbare (eerste) indruk te maken? Bestel dan ‘Verleid de klant’!

Wilt u een advies op maat? Neem contact met ons op!

Inschrijven inspiratie mail
SalesTopics Academy

De Top 10 meest populaire SalesTopics trainingen

SalesTopics Academy

Kwalitatief, hoogstaande opleidingsprogramma’s

De SalesTopics Academy biedt een groot scala aan opleidingen, workshops en trainingen op het gebied van Sales, Klantgerichtheid en Commerciële Communicatie. Zowel online als klassikaal. Onze trainingen leveren een aantoonbare bijdrage aan de persoonlijke groei van de deelnemer en de verbetering van het bedrijfsresultaat van de organisatie.

SalesTopics Academy biedt de volgende opleidingen en trainingen

  • Incompany Training (Klassikale Sales opleidingen)
  • Online Sales Training (E-Learning)
  • Blended Learning (Combinatie van klassikaal leren en E-learning)
  • Sales-ABC opleidingen
  • Individueel Sales Ontwikkeltraject
We laten graag onze klanten aan het woord!

Onze ambassadeurs