Ruim 2.500 tevreden klanten
Snel zichtbaar resultaat
Al 30 jaar Experts in commerciële groei
Sales opleider 2022
Gemiddelde waardering 8.7

Positieve woorden zorgen voor een aansprekende boodschap

Taal heeft grote impact op jouw verkoopresultaten. Vaak heb je niet eens door dat je door taal beïnvloed wordt. Taal heeft sturende effecten en mensen volgen in het algemeen onbewust. Zeker als jouw woordkeuze congruent is met jouw lichaamstaal. Is dat niet het geval, dan volgt jouw gesprekspartner onbewust hetgeen jouw non-verbale communicatie vertelt. Als het om verkopen gaat, dan blijkt dat klanten korte, positieve woorden snel waarnemen. Ze associëren positief taalgebruik nu eenmaal met ondernemend, passie, plezier en energie. Als je consequent in positieve woorden denkt, schrijft en leest, ga je positiever naar je omgeving kijken. Positieve woorden zorgen voor een verleidelijke en aansprekende boodschap. Positief taalgebruik versterkt je motivatie en enthousiasme en daarmee je zelfvertrouwen.

‘Pas op je woorden’

Meestal zijn mensen geneigd om positieve woorden te gebruiken. Negatieve woorden bevatten echter meer informatie. Dat concludeerden taalwetenschappers van de universiteit van Zürich. De onderzoekers ontdekten dat positieve woorden vaak weinig informatie bevatten. Ze zijn minder concreet dan negatieve woorden. Volgens de onderzoekers gebruiken we negatieve woorden van oorsprong in gevaarlijke of dreigende situaties, waarin het van (levens)belang is dat we direct duidelijk maken wat we bedoelen. Wat zijn dan de woorden die negatieve emotie oproepen? Inderdaad: niet, geen, kosten, verliezen, verloren, proberen, contract, verlies, verplichting, slecht, mislukken en zorgen maken. Ongetwijfeld zijn er nog veel meer te benoemen. Het zijn woorden die je wilt vermijden. Let op: negatieve woorden werken langer door in je onderbewuste. ‘Pas op je woorden’. Letterlijk en figuurlijk. Ze kunnen je maken en breken.

Positieve woorden

Is het je wel eens opgevallen dat bij het schrijven van offertes, mailings, brochures, flyers, nieuwsbrieven en op websites vaak dezelfde woorden gebruikt worden? De top 10 woorden die het meeste voorkomen zijn: gratis, bespaar, nu, makkelijk, nieuw, bewezen, garantie, voordeel, resultaten en jij. Dat is geen toeval. Bij al deze woorden heeft je onderbewustzijn namelijk positieve associaties. Het zijn woorden die je brein prikkelen en je verleiden tot nieuwsgierigheid. Woorden zijn krachtige middelen. In ‘ het ‘Handboek voor het totale verkoopsucces‘ vertelt Zig Ziglar, internationaal top verkooptrainer, over 24 woorden die de verkoop bevorderen. Het eerste woord is de naam van de (potentiële) klant. Immers, je zet de klant altijd voorop! Toch? Iedereen reageert positief op zijn of haar eigen naam als je de persoon daarmee aanspreekt.

De andere 23 woorden zijn:

  • Begrijpen
  • Bewezen
  • Gezondheid
  • Gemakkelijk
  • Garantie
  • Geld
  • Veiligheid
  • Besparen
  • Nieuw
  • Liefde
  • Ontdekking
  • Juistheid
  • Resultaten
  • Waarheid
  • Comfort
  • Trots
  • Winst
  • Toekomen
  • Gelukkig
  • Vertrouwen
  • Waarde
  • Plezier
  • Vitaal

Wilt u een advies op maat? Neem contact met ons op!

Inschrijven inspiratie mail
SalesTopics Academy

De Top 10 meest populaire SalesTopics trainingen

SalesTopics Academy

Kwalitatief, hoogstaande opleidingsprogramma’s

De SalesTopics Academy biedt een groot scala aan opleidingen, workshops en trainingen op het gebied van Sales, Klantgerichtheid en Commerciële Communicatie. Zowel online als klassikaal. Onze trainingen leveren een aantoonbare bijdrage aan de persoonlijke groei van de deelnemer en de verbetering van het bedrijfsresultaat van de organisatie.

SalesTopics Academy biedt de volgende opleidingen en trainingen

  • Incompany Training (Klassikale Sales opleidingen)
  • Online Sales Training (E-Learning)
  • Blended Learning (Combinatie van klassikaal leren en E-learning)
  • Sales-ABC opleidingen
  • Individueel Sales Ontwikkeltraject
We laten graag onze klanten aan het woord!

Onze ambassadeurs