Zintuiglijke marketing is de laatste jaren enorm in opkomst

Inzet van geuren levert winst op

Zintuiglijke marketing is de laatste jaren enorm in opkomst. Het prikkelt onze ogen, oren, neus, huid en tong. Het doel: waarde creëren en de klant verleiden tot koop. Een bekend voorbeeld is de geur van versgebakken brood in supermarkten. Als klant word je hongerig en de keuze voor een vers gebakken broodje of ander lekkers is dan snel gemaakt. Maar dat is slechts een van de vele, vele mogelijkheden. Het prikkelen van zintuigen is een verleidingsstrategie waarmee je je kunt onderscheiden van concurrenten. Bovendien is de inzet van zintuiglijke marketing belangrijk, omdat je er direct invloed mee uit oefent op de emoties van klanten. Je stuurt gevoelens en stemming om zo iemand in koopstemming te brengen. Mensen nemen immers veel beslissingen op gevoel en dat is nu precies waar zintuigen een rol spelen. Is verleiden met zintuigen alleen toepasbaar in de retail, horeca of andere omgeving waar tastbare producten te vinden zijn? Zeker niet! Ook in een kantooromgeving zijn de mogelijkheden talrijk. Van vers geurende bloemen tot kleurrijke, zachte stoelen in de vergaderruimte. Met enige creativiteit bedenk je zo een aantal zaken. In dit artikel wil ik je inspireren met voorbeelden en tips. Met ideeën die jou tot nadenken aanzetten en vragen die jouw creativiteit aanwakkeren. Zo maak je snel de vertaalslag naar jouw bedrijf en wordt zintuiglijke marketing ook voor jou een bedreven manier om klanten te verleiden.

ruiken Geuren roepen associaties op

Geuren spelen een belangrijke rol bij emoties, herinneringen en gedrag. Per dag adem je zo’n 20.000 keer in door je neus en reageer je bewust en onbewust op omgevingsfactoren. Als je inademt, worden er namelijk signalen naar de hersenen gestuurd die allerlei associaties met zich mee brengen. Je herkent het vast wel. De geur van versgebakken appeltaart doet je denken aan je oma, die elke zaterdag in de keuken met een schort om een overheerlijke taart bakte. De geur van verse koffie geeft je een warm en huiselijk gevoel. Groene zeep geeft direct de associatie met een frisse omgeving. De reukzin van jouw klanten werkt hetzelfde, aan jou de uitdaging om daar verleidelijk op in te spelen. Geur beïnvloedt de emotionele staat van mensen. Het vergroot een gevoel van welbevinden of tempert juist minder positieve gevoelens. Er zijn tal van voorbeelden te vinden waar de inzet van geuren bijzonder effectief blijkt:

  • Autodealers- en verhuurbedrijven geven met spuitbussen een geur van nieuwigheid aan het wagenpark.
  • Makelaars adviseren verkopers om citroengeur te verspreiden, wat een frisse en schone indruk geeft. Vers gezette koffie zorgt voor een geur van gezelligheid en rust.
  • In Nederlandse politiekantoren blijven arrestanten rustiger dankzij sinaasappelgeur.
  • In de Parijse metro wordt stank zo veel mogelijk verdreven met de geur van dennen.
  • Patiënten in Amerikaanse ziekenhuizen krijgen een ‘happy’ en kalm gevoel dankzij de vanillegeur die er verspreidt wordt.

Welriekend bewijs

Sommige geuren zorgen voor een chemische reactie in de hersenen, waardoor je een onweerstaanbaar verlangen creëert. Een test in Nederland heeft aangetoond dat geurmarketing daadwerkelijk werkt. Hierbij werd een winkel in twee delen verdeeld: links een bakkerij en rechts een slagerij. Zonder extra geuren ging de helft van de bezoekers naar links en de andere helft naar rechts. Bij het verspreiden van chocoladegeur ging 85 % naar de bakkerij. Bij de geur van gebraden kip bezocht 85 % de slagerij. Volgens een ander onderzoek wordt de waarde van schilderijen die in een lekker ruikende ruimte hangen duurder geschat en wordt kleding kwalitatief beter beoordeeld. Bovendien blijkt dat in winkels met een aangename geur de totale verblijfsduur met 15,9 % toeneemt, de aankoopbereidheid met 14,8 % groeit en de omzet met 6 % stijgt! Logisch dus dat geurmarketeers steeds vaker ingeschakeld worden om klanten te verleiden.

Beleveniseconomie

Een lekker luchtje toevoegen maakt de ervaring van klanten intenser en plezieriger. Iets wat uitstekend past bij de beleveniseconomie, een trend die zich nadrukkelijk doorzet. Twee voorbeelden:

  • In het Spoorwegmuseum in Utrecht wordt de geur van ijzer, steenkool en hout verspreidt om de belevingswaarde te verhogen.
  • De Efteling gebruikt geuren in de attracties Fata Morgana (Oosters aroma) en Droomvlucht (bloemengeur).

Geur en beeld versterken elkaar zoals je ziet. Je verleidt klanten tot herhalingsbezoeken en zorgt voor mond-tot-mondreclame of beter: neus-aan-neusreclame. Wie weet kun je over vijf jaar een usb-stick in je computer steken om tijdens een racespel de lucht van verbrand rubber en benzine te ruiken! Terug naar jouw praktijk en hoe jij geuren kunt inzetten om klanten te prikkelen. Ter inspiratie 3 voorbeelden:

  • Een geurfolder of –flyer met een krasvakje, waarbij het specifieke aroma een belangrijk onderdeel uitmaakt van het koopproces.
  • De geur van vers gemaaid gras in een winkel met golfartikelen.
  • Rustgevende lavendel of opwekkende rozemarijngeur in de spreekkamer van een coach of behandelkamer van een schoonheidsspecialiste.

Wil je meer tips over hoe je zintuigelijke marketing effectief kunt inzetten om het koopgedrag van jouw klanten positief te beïnvloeden? Bestel dan het boek: ‘Verleid de Klant.’ Wil je meer tips over hoe je zintuigelijke marketing effectief kunt inzetten om het koopgedrag van jouw klanten positief te beïnvloeden? Bestel dan het boek: Verleid de Klant.

Deel deze pagina:

Contact

Wij komen graag met u in contact
Telefoonnummer 040-2240375
Adres Oude Stationsstraat 11 5591 JH Heeze
Kantoor uren 09:00 – 18:00