Zintuiglijke marketing is de laatste jaren enorm in opkomst
Inzet van geuren levert winst op
Zintuiglijke marketing is de laatste jaren enorm in opkomst. Het prikkelt onze ogen, oren, neus, huid en tong. Het doel: waarde creëren en de klant verleiden tot koop. Een bekend voorbeeld is de geur van versgebakken brood in supermarkten. Als klant word je hongerig en de keuze voor een vers gebakken broodje of ander lekkers is dan snel gemaakt. Maar dat is slechts een van de vele, vele mogelijkheden. Het prikkelen van zintuigen is een verleidingsstrategie waarmee je je kunt onderscheiden van concurrenten. Bovendien is de inzet van zintuiglijke marketing belangrijk, omdat je er direct invloed mee uit oefent op de emoties van klanten. Je stuurt gevoelens en stemming om zo iemand in koopstemming te brengen. Mensen nemen immers veel beslissingen op gevoel en dat is nu precies waar zintuigen een rol spelen. Is verleiden met zintuigen alleen toepasbaar in de retail, horeca of andere omgeving waar tastbare producten te vinden zijn? Zeker niet! Ook in een kantooromgeving zijn de mogelijkheden talrijk. Van vers geurende bloemen tot kleurrijke, zachte stoelen in de vergaderruimte. Met enige creativiteit bedenk je zo een aantal zaken. In dit artikel wil ik je inspireren met voorbeelden en tips. Met ideeën die jou tot nadenken aanzetten en vragen die jouw creativiteit aanwakkeren. Zo maak je snel de vertaalslag naar jouw bedrijf en wordt zintuiglijke marketing ook voor jou een bedreven manier om klanten te verleiden.